تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مذاکرات جدید ایران و آژانس، در آستانه ارائه گزارش برادعی

در آستانه ارائه گزارش جدید محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای تهران، ایران و آژانس دوره تازه‌ای ازگفتگوها را از امروز در تهران آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، این مذاكرات در ادامه مذاكرات هفته گذشته ايران و آژانس، درباره تنظيم روابط و همكاری‌ها در محل سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود و سرپرستی هیئت آژانس به عهده اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس است.

آقای هاینونن بامداد امروز دوشنبه برای دومين‌بار در ماه جاری به تهران سفر کرده‌است.

مذاكرات آقای هاينونن و مقامات ایرانی فردا سه‌شنبه نیر ادامه خواهد داشت و اهمیت این دور از مذاکرات از آن رو است که قرار است آقای برادعی هفته آینده گزارش تازه‌ای را در موضوع هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه کند.

آقای هاینونن برای نخستین بار به منظور بررسی مطالعات ادعایی در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، دوم اردیبهشت‌ماه امسال وارد تهران شد.

«مطالعات ادعایی» عنوان بندی از آخرین گزارش آژانس درباره ایران است که در آن به ادعاهای آمریکا درباره بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته شده ‌است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در نشست ماه ژوئن شورای حکام، خواستار «شفاف‌سازی کامل» تهران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود شده بود.

وی افزوده بود: «هرچند پیشرفت اساسی در این زمینه به دست آمده، اما ضروری است که آژانس هرچه زودتر قادر به نتیجه‌گیری در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران باشد.»

آقای برادعی همچنین در دوازدهمین گزارش خود که در ماه ژوئن به شورا حکام ارائه شد، ابراز نگرانی کرده بود که ایران به مخفی کردن اطلاعات درباره مطالعات ادعا شده در خصوص ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و بی‌اعتنایی به درخواست‌های سازمان ملل متحد برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

این در حالی است که نماینده ایران در آژانس، در واکنش به گزارش ماه ژوئن آقای برادعی، با متهم کردن آمریکا به دخالت در پرونده هسته‌ای ایران، گفته بود: «گزارش البرادعی سند دیگری است که نشان می‌دهد کلیه فعالیت‌‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.»

در مناقشه هسته‌ای ایران و غرب، غرب همواره ایران را به رفتار غیر شفاف در برنامه هسته‌اش متهم می‌کند.

این درحالی است که ایران بارها بر استفاده صرفاً صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای تأکید کرده است.


در همین رابطه:
سفر دو بارزس آژانس به تهران
سفر معاون ارشد البرادعی به تهران

نظرهای خوانندگان

گزارش البرادعی قطعا برای ایران این بار سرنوشت ساز خواهد بود فشار بیش از حد اسرائیل و کشورهای عربی بر جامعه ی جهانی و عدم پذیرش قطعنامه های شورای امنیت توسط ایران بن بست مکرر مذاکرات آزمایشات موشکهای بالستیک و ... مقطع سرنوشت سازی برای ایران خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد علاوه بر افزایش تحریمها اقدامات دیگری جهت جایگزینی جمهوری اسلامی با رژیمی دیگر نیز بررسی خواهد شد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 18, 2008 در ساعت 03:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)