تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر دو بارزس آژانس به تهران

دو کارشناس بخش پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فردا دوشنبه به منظور پیگیری مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، به ایران سفر می‌کنند.

اعلام شده که این کارشناسان قرار است برای ادامه مذاکرات دو هفته پیش اولی هاینونن، معاون البرادعی با مقامات ایرانی، راهی این کشور شوند.

هاینونن ۱۶ و ۱۷ مردادماه امسال، مذاکراتی در خصوص همکاری‌های دوجانبه با ایران داشته که از جزئیات آن گزارشی منتشر نشده است؛ اما مقامات ایران، نتایج این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا امروز یکشنبه این خبر را به نقل از یک مقام مسئول و بدون اشاره به جزئیات بیشتر منتشر کرده است.

بخش پادمان، وظیفه بازرسی، کنترل و حسابرسی مواد هسته‌ای ویژه، شامل اورانیوم، پلوتونیوم، توریوم و آب سنگین را بر عهده دارد.

قرار است که این گفت و گوها تا قبل از گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر درباره ایران، ادامه داشته باشد.

اولی هاینونن برای نخستین بار به منظور بررسی مطالعات ادعایی در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، دوم اردیبهشت‌ماه امسال وارد تهران شد.

«مطالعات ادعایی» عنوان بندی از آخرین گزارش آژانس درباره ایران است که در آن به ادعاهای آمریکا درباره بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته شده ‌است.

پیش‌تر هاینونن در نشست غیرعلنی با دیپلمات‌های مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیست و پنجم ماه فوریه ۲۰۰۸ در وین مدارکی در خصوص احتمال تحقیقات ایران در خصوص چگونگی استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای ساخت کلاهک هسته‌ای ارائه کرده بود.

دیپلمات‌های غربی حاضر در این نشست بعدها اعلام کردند مدارک جدید در این خصوص ادعاها نگران‌کننده است.

تهران که تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش کاملاً صلح‌آمیز و هدف از آن فقط تولید برق است، در آن زمان به شدت این ادعاها را محکوم کرد.


در همین رابطه:
امیدواری به بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه بوشهر تا پایان سال
سفر معاون ارشد البرادعی به تهران
آقازاده: روابط ایران و آژانس عادی است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)