تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کیهان: در دارفور جنایتی علیه بشریت رخ نداده است

روزنامه محافظه‌کار کیهان در یاداشتی با انتقاد از صدور حکم بازداشت عمر‌البشیر رئیس‌جمهوری سودان از سوی دادگاه لاهه، اعلام کرد که در منطقه دارفور «جنایتی علیه بشریت رخ نداده و اقدامی که مشمول جرایم جنگی باشد اتفاق نیفتاده است.»

یادداشت این روزنامه در حالی منتشر می‌شود که دادگاه لاهه هفته گذشته حکم بازداشت رئیس‌جمهوری سودان به‌ اتهام «نسل‌کشی» در دارفور منطقه‌ای در غرب سودان را صادر کرده است.

براساس گزارش اداره امور انسانی سازمان ملل متحد که در آوریل سال ۲۰۰۸ منتشر شده، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این منطقه در درگیری‌ میان شبه‌نظامیان جنجوید و جدایی‌طلبان دارفور کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند.

جنجوید‌ها شبه‌نظامیان عرب زبان در منطقه دارفور در غرب سودان هستند. این شبه‌نظامیان در درگیری دارفور که از سال ۲۰۰۳ به این سو رخ داده نقشی اصلی را به عهده داشته و دارند. آنان از حکومت مرکزی دفاع می‌کنند.

ابن در حالی است که روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با رد این گزارش‌ها می‌نویسد که در منطقه دارفور فقط «شورش و آشوب در سطح وسیعی» روی داده است و «جنایتی علیه بشریت رخ نداده» است.

متن کامل یادداشت را بخوانید

در بخشی از سرمقاله روزنامه کیهان که از سوی حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود، نوشته‌ شده است:‌ «در دنیای به اصطلاح مدرن با فحشای کلمات و مفاهیم روبرو هستیم، به اسم عدالت، حقوق بشر، قانون و... تمامی این واژه های مقدس و آرمان های همیشگی بشریت ذبح می شوند و قانون شکنی ها و ستمگری ها در پوشش قانون و عدالت صورت می پذیرد.»

این روزنامه محافظه‌کار همچنین صدور حکم بازداشت عمرالبشیر را فاقد «وجاهت قانونی» اعلام کرده است.

منوچهر متکی وزیر امورخاجه ایران نیز هفته گذشته در اظهارات مشابه با محکوم کردن حکم دادگاه لاهه اعلام کرده بود که از دولت قانونی سودان حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل صدور حکم بازداشت رئیس‌جمهور سودان را گام مهمی به سوی پایان مصونیت قضایی درباره «جنایات دارفور»، خوانده است.

در این بیانیه که در وب‌سایت این سازمان منتشر شده، آمده است که عفو بین‌الملل بارها تکرار کرده است که باید به نقض قوانین بین‌المللی که برخی از طرف‌های درگیر در مناقشه دارفور مرتکب می‌شوند رسیدگی شود.

کیهان در عین حال از قضات دادگاه لاهه خواسته است تا حکم پیگیرد قضائی مقامات اسرائیل را به‌خاط کشتار مردم فلسطین صادر کند.


در همین رابطه:
واکنش‌ جهانی به پیگرد قضایی عمر‌البشیر
اعلام حمایت ایران از عمرالبشیر

نظرهای خوانندگان

ageh eteraz nakonand, bayad montazere sodure hokme taghibe khodeshun ham bashand.

-- Karma ، Jul 21, 2008 در ساعت 10:26 AM

حالا چون این بار (در نسل‌کشی دارفور) این مسلمانان هستند که مسیحیان را می‌کشند آقایان جمهوری اسلامی نه تنها اعتراضی به قتل و جنایت نمی‌کنند بلکه آن را ترغیب هم می‌کنند. نمی‌دانستم «عدالت حسینی» فقط شامل یک گروه از انسان‌ها می‌شود و زجر و کشتار گروه‌های دیگر را تشویق می‌کند.

-- بدون نام ، Jul 21, 2008 در ساعت 10:26 AM

یادداشت کیهان را خواندم. با آنکه به نظر می رسد نویسنده (حسام برومند که البته خیلی وقتها اینها اسم مستعار است) به نوعی خود را با حقوق بین الملل آشنا می داند، در خبطی بسیار بزرگ، دیوان کیفری بین المللی را با دیوان بین المللی دادگستری اشتباه گرفته و در انتقاد از دیوان کیفری، به رای دیوان بین المللی دادگستری در قضیه سلاحهای هسته ای ارجاع داده است! باید به برادر حسین بازجو برای داشتن چنین حقوقدانانی تبریک گفت!

-- صادق ، Jul 21, 2008 در ساعت 10:26 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)