تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعلام حمایت ایران از عمرالبشیر

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران در واکنش به پیگیرد قضایی عمر البشیر از سوی دادگاه لاهه، اعلام کرد که تهران از دولت مشروع سودان حمایت می‌کند و حکم صادر شده را «گزینشی» می‌داند.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها، آقای متکی گفت: «تهران خواستار حل بحران دارفور از راه‌های مسالمت‌آمیز است.»

آن‌طور که آقای متکی اعلام کرده، ایران معتقد است سودان توانمندی پایان دادن به کشتارهای دارفور را از طریق مذاکره دارد.

روابط ایران و سودان

وزیر امور‌خارجه ایران همچنین افزود که فشار‌های بین‌المللی برای حل بحران دارفور به شکست می‌انجامد و اوضاع را پیچیده می‌کند.

وی در عین حال با ابراز ناخرسندی از حکم دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در خصوص بازداشت عمر البشیر گفت: «عملکرد دیوان لاهه گزینشی است.»

پیشتر وزیر امورخارجه ایران در هفتم خرداد ماه سال‌جاری در دیدار خداحافظی خضر بشیر سفیر سودان در جمهوری اسلامی گفته بود: «دو کشور که منافع و نگرانی‌های مشترک دارند در مقاطع مختلف از مواضع یکدیگر حمایت مؤثر به عمل آورده‌اند.»

مورنو اوکامپو دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی که مقر آن در لاهه است، دوشنبه هفته‌جاری عمر‌البشیر را به اتهام نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم کرده و خواستار بازداشت وی شده است.

عمر‌البشیر در گفتگو با رویترز اتهامات این دادگاه را دروغین خواند و گفت: «هر کس دارفور را دیده باشد و درباره مسائل نژادی و قومیتی مقامات سودان هم اطلاعاتی داشته باشد، متوجه می شود که همه این اتهامات دروغ است.»

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل صدور حکم بازداشت رئیس‌جمهور سودان را گام مهمی به سوی پایان مصونیت قضایی درباره «جنایات دارفور»، خوانده است.

در این بیانیه که در وب‌سایت این سازمان منتشر شده، آمده است که عفو بین‌الملل بارها تکرار کرده است که باید به نقض قوانین بین‌المللی که برخی از طرف‌های درگیر در مناقشه دارفور مرتکب می‌شوند رسیدگی شود.


در همین رابطه:
واکنش‌ جهانی به پیگرد قضایی عمر‌البشیر

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)