تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کنفرانس مادرید با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد

کنفرانس جهانی گفتگوی ادیان در اسپانیا، پس از سه روز بحث و تبادل نظر شخصیت‌های مذهبی با صدور بیانیه مادرید به کار خود پایان داد.

به گزارش زمانه از مادرید، این منشور که با موافقت و مشاوره رهبران دینی و شخصیت های برجسته مذهبی در ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و بودیسم صادر شد، بر محوریت جنبه های اخلاقی و انسانی تاکید دارد.


مادرید به مدت سه روز میزبان کنفرانس گفتگوی ادیان بود/زمانه

«اعلامیه مادرید» با همکاری اتحادیه جهان اسلام در مادرید و تحت حمایت ملک عبدالله پادشاه عربستان به عنوان متولی مسجدالحرام و مسجدالنبی صادر شد.

در این سند نهایی که بعد از سه روز بحث و بررسی در کنفرانس گفتگوی ادیان نهایی شده، آمده است «تا زمانی که خودمحوری مطرح است و به دگر محوری توجه نمی شود، درگیری بین بشریت وجود خواهد داشت.»

در این قطعنامه همچنین در کنار جنبه‌های دینی، بر گسترش شرایط بشردوستانه تأکید شده است.


کنفرانس مادرید با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد/زمانه

در بخش دیگری از این قطعنامه بر درک متقابل از یکدیگر، پذیرش ارزش‌های مشترک انسانی و همچنین پذیرش راهنمای جهانی بین پیروان ادیان به وسیله گفتگو، تأکید شده است.

کنفرانس جهانی گفتگوی ادیان از ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر) به مدت سه روز در مادرید برقرار بود و در این کنفرانس بیش از ۲۰۰ شخصیت مذهبی دنیا از جمله کاردینال ژان لویی توران رئیس جامعه اسقفی کاتولیک‌ها برای گفتگوی بین ادیان، و نمایندگان جامعه یهودیت در آمریکا و نمایندگان ارامنه از لبنان حضور داشتند.

در کنفرانس گفتگوی جهانی ادیان، ده‌ها مقاله درباره اهمیت گفتگو بین ادیان و گسترش صلح به جای نزاع، ارائه شد.

این کنفرانس روز جمعه ۱۸ ژوئیه (۲۸ تیر) با صدور اعلامیه مادرید به پایان رسید.


در همین رابطه:
فتواهایی که تروریسم را حرام اعلام می‌کنند
آغاز به‌کار کنفرانس گفتگوی ادیان در مادرید
استقبال شورای فقه اسلامی از کنفرانس گفتگوی ادیان مادرید
شورایی از فقیهان سنی وشیعه برای اسلام بدون خشونت
آیت‌الله دیباجی: علمای معتدل را برابر افراطیون تقویت می‌کنیم
اجتهاد عدالت‌محور، و رعایت حقوق بشر

نظرهای خوانندگان

خود نفس برگزاری این کنفرانس تحت نام « ادیان » اشکال دارد!. اگر انرا تحت نام « مجامع » تشکیل داده بودند گروههای مختلف و عمده ئی را در سطح جهانی در بر میگرفت که همگی در رابطه با یکدیگر از اساس مورد تحقیق قرار میگرفتند و مشکلات را رفع میکردند !. راستی مگر چند در صد از وابستگان به ادیان یهودی ، مسیحی ، مسلمان و بودائي انچنان معتقد به انان هستند که حاضرند بطور مثال برای اعتراض به « نقش یک کاریکاتور » که از نظر مذهبی به طبعشان خوش نیامده و یا عملی مشابه با ان خود را در معابر عمومی « منفجر » کنند ؟!.
داوید.

-- داوید ، Jul 19, 2008 در ساعت 03:21 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)