تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استقبال شورای فقه اسلامی از کنفرانس گفتگوی ادیان مادرید

شورای جهانی فقه اسلامی که با رویکرد «اسلام بدون خشونت» فعالیت می کند از برگزاری کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان در مادرید اسپانیا استقبال کرد.

مادرید پایتخت اسپانیا ۱۶ تا ۱۸ ژوئیه (۲۶ تا ۲۸ تیر) میزبان کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان خواهد بود که به ابتکار عربستان و اسپانیا و با حضور بیش از ۲۰۰ شخصیت‌ برجسته مسلمان، مسیحی و یهودی از ۵۴ کشور جهان، برگزار می‌شود.

در بیانیه شورای جهانی فقه اسلامی که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، برگزاری کنفرانس گامی در جهت ارتقای فرهنگ گفتگو میان ادیان مختلف جهان خوانده شده است.

در این بیانیه تصریح شده است که شورای جهانی فقه اسلامی، مرکب از فقهای مذاهب اسلامی از کشورهای مختلف، کنفرانس گفتگوی ادیان در مادرید را گردهمایی مهمی در برجسته ساختن صدای اسلام بدون خشونت و تلاش در جهت ارتقای فرهنگ گفتگو ارزیابی می کند و آن را در راستای اهداف اصلی این سازمان می‌بیند.

شورای جهانی فقه اسلامی در بیانیه خود همچنین هشدار داده است که در صورت تصادم مذاهب «کسی‌ حتی در پیشرفته‌ترین‌ و آرام‌ترین‌ نواحی‌ غرب‌ از آثار شوم‌ و ویرانگر آن‌ برکنار نخواهد ماند.»

آن‌طور که در بیانیه این شورا آمده، در جهان امروز دیگر «اختلاف‌ بین‌ دو ابر قدرت‌ نیست» بلکه «‌اختلاف‌ بین‌ فرهنگهای‌ متعدد و متنوعی‌ است‌ که‌ ‌ می‌خواهند در عرصه جهانی‌ به‌ جایگاه‌ شایسته‌ای‌ که‌ حقاً از آن خود می‌دانند، دست‌ یابند.»

این شورا در بیانیه خود اعلام کرده است که اگر ادیان و مذاهب برای خطر‌هایی که در پیش روی همه قرار دارد، از خود حسن‌نیت نشان ندهند، همه نابود خواهند شد.

این بیانیه همچنین افروده‌است: «مبنای‌ اساسی‌ و استوار گفتگو در بین ادیان بسنده‌ نکردن‌ به‌ احکام‌ دین‌ و به‌ جای‌ آن‌ توجه ‌ به‌ اهداف‌ دین‌ است‌.»

آیت‌الله سید ابوالقاسم دیباجی دبیرکل این شورا در پایان این بیانیه که با امضای وی منتشر شده است از رسانه‌ها خواسته است در برابر «انبوه اطلاعات یکسویه و ناقص که دین را منشا خشونت معرفی می‌کند، تلاش‌های حاملان اندیشه صلح و آبادی و انساندوستی بر پایه دین را معرفی کنند.»

در همین حال و به گزارش عرب نیوز از جده، مقامات برگزار کننده کنفرانس مادرید اعلام کرده‌اند که تمرکز محتوایی نشست‌های این کنفرانس، بر روی ارزش‌های مشترک انسانی خواهد بود و به مسائل بحث‌انگیز مذهبی یا سیاسی توجهی نخواهد داشت.

همچنین آقای بن هومید که ریاست شورای برگزاری این کنفرانس را برعهده دارد تأکید کرده‌است که «درست در زمانی که دنیا مالامال از خشونت است برگزار می‌شود و گفتگو بهترین راه برای رسیدن به توافق است».

وی افزوده است که جهان مشتاقانه در انتظار دستاوردها و پیشنهادات این کنفرانس است.

ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را به حل مشکلاتی چون اضمحلال نهاد خانواده، از میان رفتن ارزش‌های اخلاقی و تعارض میان ملت‌های مختلف دعوت کرده است.

آن‌طور که مسئولان این کنفرانس اعلام کرده‌اند، ۴۳ شخصیت آمریکایی نیز خواستار شرکت در این کنفرانس شده‌اند.

از شخصیت‌های مهمی که قرار است در کنفرانس مادرید شرکت کنند، می‌توان به ژان لوئیس پی‌یر رئیس شورای گفتگو‌های بین الادیان واتیکان، فدریکو مایور رئیس بنیاد فرهنگی صلح در اسپانیا، توماس لمون مرکز روابط اسلام و مسیحیت، فرانسیس لموند رئیس سازمان اسلام و غرب در فرانسه و کارشناسان دیگری از چین، هند، نماینده بودائیان در ژاپن، نماینده پروتستان‌ها در مصر، روحانیون یهودی و... اشاره کرد.


در همین رابطه:
شورایی از فقیهان سنی وشیعه برای اسلام بدون خشونت
آیت‌الله دیباجی: علمای معتدل را برابر افراطیون تقویت می‌کنیم
اجتهاد عدالت‌محور، و رعایت حقوق بشر

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)