تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کشف یک میدان نفتی در ایران

رسانه‌های ایران اعلام کردند که این کشور در حال اکتشاف میدان نفتی جدیدی است که گمان می‌رود بیش از یک میلیارد بشکه نفت خام داشته باشد.

در این گزارش به نقل از غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران آمده است: «این منطقه حدود یک میلیارد و صد میلیون بشکه نفت خام دارد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوذری گفت: «حدود ۲۲۰ میلیون بشکه نفت این میدان نفتی قابل بهره‌برداری است.» وی توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد.

در گزارش‌ها هم‌چنین آمده است که این میدان نفتی در نزدیکی اندیمشک در استان نفت‌خیز خوزستان کشف شده است.

ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان در میان کشورهای صادرکننده نفت اوپک جایگاه دوم را دارد و حدود پنج درصد از نفت جهان را تأمین می‌کند.

ایران چهارشنبه گذشته موشک شهاب ۳ با قابلیت هدف قرار دادن اسراییل را آزمایش کرده و پنجشنبه نیز آزمایش‌های موشکی دیگری را انجام داده است که این مسأله به نگرانی‌ها درباره درگیری بر سر برنامه هسته‌ای مورد اختلاف ایران با غرب دامن زده است.

این تنش‌ها تا جایی ادامه یافت که هفته شرکت نفتی توتال فرانسه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود را در میدان گازی پارس جنوبی ایران به حال تعلیق درآورده است.

میدان پارس جنوبی یکی از مهم‌ترین منابع گازی جهان است.

غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران بلافاصله اعلام کرد که ایران، پارس جنوبی را بدون توتال نیز می‌تواند به بهره‌برداری برساند.

قرار بود پس از موافقتنامه میان ایران و توتال که در سال ۲۰۰۶ به امضا رسیده بود، دو طرف درباره قیمت‌ها و نحوه انتقال گاز بهره‌برداری‌شده مذاکره کنند که این مذاکرات به حال تعلیق در‌آمد.

مصرف روزانه یک میلیون بشکه بنزین و گازوییل در کشور

در طول هفته گذشته، به طور متوسط روزانه ۱۵۹ میلیون لیتر (معادل یک میلیون بشکه) بنزین و گازوییل در کشور مصرف شده است.

به گزارش ایسنا، در طول یک هفته گذشته از ۱۵ تا ۲۱ تیرماه، روزانه ۷۰.۴ میلیون لیتر بنزین و ۸۸.۹ میلیون لیتر گازوییل در ایران مصرف شده است که نسبت به هفته پیشین، به ترتیب ۰.۴ درصد افزایش و ۴.۳ کاهش یافته است.

روز شنبه نیز روزنامه همشهری خبر از مصرف یک میلیارد بشکه نفت خام طی سال ۸۶ در ایران خبر داده بود و نوشته بود پیش‌بینی می‌شود که این میزان برای سال ۸۷ به یک میلیارد و یک‌صد میلیون بشکه بالغ شود.

لازم به ذکر است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سقف تولید نفت را برای هر یک از کشورهای عضو خود مشخص می‌کند و هر کشور، می‌تواند مازاد تولید خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کند.


در همین رابطه:
وزیر نفت: بدون توتال ادامه می‌دهیم
ضرب‌الاجل ایران برای کرسنت و توتال
توقف سرمایه‌گذاری جدید توتال در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)