تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ضرب‌الاجل ایران برای کرسنت و توتال

«غلامحسين نوذري» وزير نفت ايران اعلام کرد اگر كشورش بر سر «قیمت گاز» با شركت اماراتي «كرسنت پتروليوم» به توافق نرسد، تهران گازي را كه قصد دارد به اين شركت بفروشد در داخل كشور استفاده خواهد كرد.

ايران و شركت خصوصي كرسنت، كه در امير‌نشين شارجه در امارات متحده عربی فعاليت دارد، از سال ۲۰۰۶ سرگرم مذاكراتي درباره قيمت گاز صادراتي ایران به امارات هستند.

امارات براي تأمين نيازهاي فزاينده نيروگاه‌ها و صنايع خود به گاز ایران نیاز فراوان دارد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوذري که امروز (چهارشنبه) با شرکت در نشستی خبری با خبرنگاران، گفت:« اگر اصلاح قیمت صورت نگیرد، این گاز برای تولید داخل استفاده خواهد شد.»

ايران پيش از این هم اعلام كرده بود اگر توافقنامه‌اي در این زمینه حاصل نشود، گاز خود را یا به مصرف داخلی یا به کشور دیگری خواهد داد.

«كرسنت» نیز بهمن‌ماه سال گذشته اعلام كرده بود مذاكرات براي حل و فصل اختلاف بر سر قيمت گذاري و ميزان واردات گاز با طرف ایرانی پيشرفت‌هايي داشته ولي هنوز توافق‌نامه نهايي حاصل نشده است.

توافقنامه اوليه به عرضه ۶۰ ميليون فوت مكعب گاز در روز مربوط مي‌شد.

هشدار به شرکت فرنسوی توتال
وزیر نفت ایران همچنین به شرکت توتال فرانسه هشدار داد که تا اواخر خرداد آمادگی خود را برای مشارکت در توسعه مرحله ‪۱۱‬ پارس جنوبي اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامحسين نوذري در حاشيه سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران گفت: شركت توتال به‌طور علني اعلام كرده‌است كه خواهان سرمايه‌گذاري ده‌ها ميليارد دلاري در صنعت نفت ايران در شرايط پرتنش كنوني نيست كه اين به معناي عدم مشاركت آنها در فاز ‪ ۱۱‬پارس جنوبي است.

وي گفت: در مذاكرات اصلي با شركت توتال هزينه‌هاي اجرايي طرح مطرح بوده و ما تاكنون هزينه پيشنهادي از سوي توتال را نپذيرفته‌ايم و علاقه‌مند بوديم آنها مشابه كار انجام شده در فاز ‪۱۲‬را دنبال كنند.

وي گفت: خواهان آن بوديم كه پكيج بزرگ واحد ال.ان.جي را به بسته‌هاي كوچكتر تقسيم كنيم كه امكان حضور پيمانكاران را فراهم كند.

نوذري افزود: هفته گذشته به شركت نفت و گاز پارس دستور داده شد كه مراحل باقي‌مانده توسعه ميدان پارس جنوبي را به مناقصه عمومي بگذارند. از آنجا كه سه درصد از درآمد فروش نفت براي توسعه پارس جنوبي تخصيص يافته لذا در خصوص پارس جنوبي با كمبود تأمين مالي روبه‌رو نيستيم.

وي افزود: با تجربه خوبي كه پيمانكاران داخلي كسب كرده‌اند حداقل در رابطه با توليد بالادستي و شيرين‌سازي مشكل پيمانكار و تأمين كالا نداريم. بدين ترتيب كار دنبال خواهد شد و فرصت نهايي براي شركت توتال اواخر خرداد ماه است.

پیشتر ایران به شرکت‌های «رویال داچ شل» و «توتال» اعلام کرده بود در صورتی که آمادگی خود را برای شرکت در پروژ‌های گازی این کشور اعلام نکنند، کنار گذاشته خواهند شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)