تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد اوباما و مک‌کین از آزمایش موشکی ایران

به‌دنبال آزمایش موشکی ایران، باراک اوباما و جان مک‌کین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «جاه طلبی‌های» تهران را تهدیدی جدی عنوان کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از باراک اوباما نوشت که شاید «دیپلماسی تهاجمی و فعال» و اعمال تحریم‌های اقتصادی شدیدتر به تغییر رفتار این کشور منجر شود.

ایران امروز (چهارشنبه) موشکی را آزمایش کرد که می‌گوید قابلیت رسیدن به اسرائیل را دارد. این اقدام در حالی که نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران، احتمال گزینه رویارویی نظامی علیه این کشور را تشدید کرده، به خشم آمریکا منجر شده است.

بر اساس تصاویر به نمایش درآمده از تلویزیون دولتی ایران، شهاب ۳ از جمله ۹ موشکی بود که به طور همزمان در ساعت ۸ صبح به وقت محلی از مکانی نامعلوم در بیابان‌های ایران شلیک شد.

آقای اوباما به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «شکی نیست که شاهد افزایش تنش‌ در خاورمیانه خواهیم بود و به همین دلیل است که ما باید سیاست منسجمی در قبال ایران داشته باشیم.»

وی افزود: «ایران باید با دیپلماسی مستقیمی که کانال‌های ارتباطی را می‌گشاید و از تحریک جلوگیری می‌کند، با تحریم‌های اقتصادی روبه رو شود اما در عین حال ما همراه با این دیپلماسی، مشوق‌های قابل توجهی به ایرانی‌ها برای تغییر رفتارشان ارائه می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری‌ها اوباما گفت که لازم است که نوعی «دیپلماسی تهاجمی» داشته باشیم که متاسفانه جای چنین دیپلماسی در چند سال گذشته خالی بوده است. در صورتی که چنین دیپلماسی را به کار نبریم همچنان شاهد افزایش تنش‌هایی خواهیم بود که ممکن است به مشکلات واقعی منجر شوند.

وی تاکید کرد که زمان آن رسیده است که نقش آمریکا در قبال ایران به صورت محوری تغییر یابد و بخشی از مشکل نیز محول کردن فعالیت های دیپلماتیک در رابطه با ایران به اروپایی‌ها است.

آقای اوباما افزود: «به عنوان مثال من درخواست کرده‌ام که شرکت‌های ایرانی از فعالیت در آمریکا محروم شوند، ما دریافته‌ایم که در سال‌های ریاست‌جمهوری بوش، صادرات آمریکا به ایران افزایش یافته است. این اشتباه است، چرا که پیام ضد و نقیضی برای آن‌ها می‌فرستد.»

در همین حال، جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز هشدار داد که «جاه‌طلبی‌های خطرناک» ایران نباید با امتیازات یک‌جانبه پاسخ داده شود.

جان مک کین در بیانیه ای گفت که آزمایشات اخیر موشکی ایران، خطر مجدد این کشور برای همسایگانش و کل منطقه به ویژه اسرائیل را نمایان ساخت.

وی افزود که آزمایش موشک بالستیک که با خودداری ایران از توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور توام شده است، باید جامعه جهانی را در تلاش برای مقابله با بلندپروازی‌های خطرناک تهران متحد سازد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای مک‌کین همچنین ادامه داد که این آزمایش‌ها نشان می‌دهد آمریکا «اکنون و در آینده» به دفاع موشکی کارآمد شامل سایت‌های دفاع موشکی طراحی‌شده در جمهوری چک و لهستان نیاز دارد.

نامزد جمهوری‌خواه آمریکا کار با متحدان اروپایی و منطقه‌ای ایالات متحده را بهترین شیوه مقابله با تهدید ناشی از ایران دانست و از ارائه امتیازات یک جانبه‌ای که دیپلماسی چند جانبه را مخدوش می‌سازد انتقاد کرد.


در همین رابطه:
واکنش سریع آمریکا به آزمایش موشکی ایران

نظرهای خوانندگان

به آقای مک کین گفته اند که صدور سیگار به ایران کماکان ادامه دارد ایشان پاسخ داده که بهتر زودتر می کشدشان!

-- یک خواننده ، Jul 9, 2008 در ساعت 04:29 PM

آمریکا «اکنون و در آینده» به دفاع موشکی کارآمد شامل سایت‌های دفاع موشکی طراحی‌شده در جمهوری چک و لهستان نیاز دارد.

-- obama9 ، Jul 9, 2008 در ساعت 04:29 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)