تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

امکان حبس بلند‌مدت معتادان در طرح جدید پلیس

سعید مرتضوی، دادستان کل تهران با اعلام آغاز طرح جدید پلیس برای برقراری «امنیت اخلاقی» در پایتخت ایران، گفت که معتادانی که در این طرح دستگیر شوند، به اردوگاه‌‌های ویژه‌ منتقل خواهند شد.

آقای مرتضوی به جزئیات بیشتری از مکان و شرایط این اردوگاه‌ها اعلام اشاره‌ای نکرد؛ اما گفت که تا زمانی که معتادان «متنبه و سالم» نشوند، حق بازگشت به جامعه را نخواهند داشت.

این نخستین بار است که یک مقام بلند‌پایه قضایی در ایران، از احتمال حبس‌های بلند‌مدت برای کسانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، خبر می‌دهد.

به نظر می‌رسد بر اساس این طرح، معتادانی که از نظر مقامات اردوگاه «متنبه» یا «سالم» نشده باشند، باید مدت نامحدودی را در این اردوگاه‌ها سپری کنند.

خبرگزاری ایسنا امروز شنبه در گزارشی از جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با جرایم خاص تهران به نقل از آقای مرتضوی نوشت: «در رابطه با بحث مواد مخدر هفت شعبه ویژه در نظر گرفته‌ایم؛ افرادی که در اجرای این طرح دستگیر می‌شوند به زندان‌های عادی اعزام نمی‌شوند و بازداشتگاه و اردوگاه‌های مخصوصی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم که مواد مخدر به آن اردوگاه راه پیدا نمی‌کند.»

پلیس ایران از سال گذشته تا کنون هفت طرح در رابطه با «امنیت اخلاقی» را در شهرها و محلات این کشور به اجرا گذاشته است.

در این طرح‌ها هزاران دختر و پسر دستگیر و ده‌ها نفر به جرم «شرارت» به دار آویخته شده‌اند.

این در حالی است که برخی حقوق‌دانان به نحوه دستگیری، اعلام جرم و محاکمه این متهمان اعتراض دارند.

عمادالدین باقی، که خود هم‌‌اکنون پشت میله‌های زندان است، در آن هنگام با انتشار نامه‌ای سرگشاده‌ای‌ خطاب به مراجع دینی و شماری از رهبران احزاب ایرانی، از آن‌ها خواست تا در برابر موج اعدام‌ها سکوت نکنند.

در بخشی از نامه عمادالدین باقی آمده بود: «اعدام کسی که بدون رعایت کامل تشریفات دادرسی عادلانه کشته شود، نه یک مجازات قانونی، که یک نوع جنایت به شمار می‌آید.»

در سال‌های اخیر شمار اعدام‌ها در ایران در چهارچوب اقداماتی که برای بهبود امنیت اجتماعی در ایران آغاز شده و به طور اخص شامل اوباش، متجاوزان و قاچاقچیان مواد‌مخدر می‌شود، افزایش یافته است.

با این حال احمد‌رضا رادان رییس پلیس تهران بزرگ، روز شنبه از اجرای طرح جدیدی از نیرو‌های تحت فرماندهی‌اش خبر داد که موجب «خوشحالی» مردم این شهر خواهد شد.

آقای رادان افزود: «مطمئنم که لبخند رضایت از این اقدام دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بر لبان خوب مردم خواهد نشست.

وی هم‌چنین از دستگیری ۱۰ نفر از «اراذل و اوباش» خبر داد که پیش از این تحت تعقیب قانون بودند.


در همین رابطه:
تأیید حکم اعدام چهار متهم به اوباشگری
پلیس امنیت: فقط هفت نفر از «اوباش» فراری هستند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)