تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پلیس امنیت: فقط هفت نفر از "اوباش" فراری هستند

رییس پلیس امنیت ایران می گوید تنها هفت تن از آنچه که وی "اراذل و اوباش" خواند در خارج از زندان به سر می برند.

علیپور که در یک نشست خبری سخن می گفت با بیان این خبر افزود: " تمامی اراذل و اوباش سابقه‌دار و شناسنامه‌دار هستند و بر اساس بانک اطلاعاتی موجود با آنها برخورد می‌شود. بر این اساس این که شخصی مدعی شود فلانی اراذل و اوباش است، پلیس وارد عمل نمی‌شود؛ مگر این که موضوع محرز شود."

وی از دستگیری 52 تن از افراد موسوم به "اراذل و اوباش" فراری سطح یک و دو در یک ماه گذشته خبر داد و افزود: "از متهمان دستگیر شده، 11 قبضه قمه و شیشه به دست آمد و حدود 7 تن از اراذل و اوباش معروف نیز همچنان فراری هستند."

به گزارش ایسنا وی به آنچه که "اراذل و اوباش" خواند اطمینان‌ خاطر داد که چنانچه خود را معرفی کنند، دیگر با آنها برخورد خشن نخواهند داشت، اما اگر به کارهای خود ادامه دهند، روال برخورد همانند گذشته است.

رییس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ همچنین اعلام کرد: "فعالیت اراذل و اوباش تقریبا به صفر رسیده است، البته برخورد پلیس تغییری نکرده است."

به گفته این مقام پلیس نحوه کنترل بر این متهمان به این صورت است که پس از اعلام دادستان تهران مبنی بر آزادی این متهمان، خروج آنها اعلام شده و از سوی پایگاه و کلانتری حوزه استحفاظی مورد مراقبت قرار می‌گیرند، فعالیتهای روزانه، روابط دوستانه و ... آنها به طور کامل بررسی می‌شود.

اعدام‌های گروهی
در ماه‌های اخیر چندین نفر با اتهام "رذالت و اوباشگری" دستگیر و به دار اعدام سپرده شدند. رویه‌ای که با اعتراض بسیاری از حقوقدانان و فعالان حقوق بشری مواجه شد.

عمادالدین باقی، رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان که خود هم‌‌اکنون پشت میله‌های زندان است، در آن هنگام با انتشار نامه ای سرگشاده‌ خطاب به مراجع دینی و شماری از رهبران احزاب ایرانی از ایشان خواست تا در برابر "موج اعدام‌ها" سکوت نکنند.

در بخشی از نامه عماد الدین باقی آمده است: "بنا‌بر اطلاع دقیق از محتوای تعدادی از پرونده‌ها و با ملاحظه و استناد آرای صادره، بسیاری از این افراد حتی طبق قوانین جاری نیز نباید اعدام می‌شدند . صرف‌نظر از دیدگاه شخصی خود درباره نفی اعدام و با فرض موافقت کامل با تمام قوانین و مقررات کنونی سالب حیات، بدون شک اعدام کسی که بدون رعایت کامل تشریفات دادرسی عادلانه کشته شود نه یک مجازات قانونی که یک نوع جنایت به شمار می‌آید این در حالی است که در هر محکمه‌ای با اسناد و مدارک و پرونده‌ها و احکام صادره نشان می‌دهم که عده زیادی از اعدام‌شدگان یا فاقد وکیل بوده‌اند یا بدون فرصت فرجام‌خواهی اعدام شده‌اند."

اظهار نظر علیپور درباره آنچه که وی "اراذل و اوباش" خوانده است حتی در سرمقاله و یادداشت های برخی از روزنامه ها نیز انعکاس یافت که کمتر به ماهیت و نحوه دادرسی اشاره داشتند و بیشتر رقم را به نوعی مورد مناقشه قرار داده بودند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)