تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گزارش رویترز از روند افزایشی نرخ تورم در ایران

رشد نرخ تورم در ایران، که بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مه در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به بالاتر از ۲۵ درصد رسیده، یکی از معضلات اقتصادی پیش‌روی رئیس‌جمهور ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود.

رویترز در گزارشی به نقل از اقتصاددانان آورده است که شاخص بهای کالاهای مصرفی در چهارمین کشور تولیدکننده بزرگ نفت جهان در طول یک سال گذشته و یا بیشتر شاهد افزایشی مستمر بوده که مصرف بی‌رویه دلارهای نفتی به همراه تعیین نرخ‌های بهره کمتر از میزان تورم، آن را شدت بخشیده است.

به گزارش رویترز، براساس آمار بانک مرکزی، نرخ سالانه تورم در ایران در طول یک سال گذشته تا بیستم ماه می، به ۲۵.۳ درصد رسید که این رقم در ماه آوریل ۲۴.۲ درصد و در ماه مشابه در سال ۲۰۰۷، ۱۶.۶ درصد بوده است.

براساس این گزارش، یک تحلیلگر سیاسی ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت که مشکلات اقتصادی بزرگ‌ترین مشکل داخلی پیش روی دولت محسوب می‌شود و بن‌بست هسته‌ای با غرب را در داخل کشور تحت‌الشعاع قرار داده‌است.

محافظه‌کاران اکثریت پارلمانی خود در انتخابات ماه مارس را حفظ کردند، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در مدت زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، مجلس شورای اسلامی به یک منتقد جدی مدیریت اقتصادی احمدی‌نژاد بدل شود.

احمدی‌نژاد که پیش‌بینی شده است در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده شرکت خواهد کرد، انتقادهای مطروحه را رد و اعلام کرده است که افزایش نرخ تورم معضلی جهانی است و دولت وی در حال مهار این مسئله است.

بانک مرکزی ایران در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد، شاخص بهای اقلام در اردیبهشت ماه به ۱.۷ درصد افزایش داشته است و این رقم در ماه قبل از آن هم ۳.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در عین‌حال سعید لیلاز تحلیلگر مسائل اقتصادی پیش‌بینی کرد که این نرخ تورم برای نخستین بار در یک دهه گذشته به زودی به ۲۰ درصد خواهد رسید.

لیلاز رشد بالای نقدینگی و افزایش هزینه‌های دولت را علت افزایش تورم دانست و بازگشت به رعایت ضوابط و اصول مالی، آزادسازی اقتصادی و خصوصی‌سازی را برای مقابله با این معضل پیشنهاد کرد.

یک کارشناس ایرانی متخصص در زمینه فقر نیز گفت که به اعتقاد وی، نرخ واقعی تورم حتی از آن‌چه بانک مرکزی اعلام کرده، بیشتر است و در حال حاضر فشار فزاینده‌ای به ویژه در زمینه بهای مواد غذایی وجود دارد.

ایران که افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت درآمدهای بادآورده‌ای را در سال‌های اخیر نصیب آن کرده است، می‌گوید که با وجود تحریم‌های جدی بین‌المللی به خاطر فعالیت هسته‌ای، بیش از شش درصد در سال، رشد اقتصادی داشته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)