تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از انتقال منشور کوروش به ایران

چندین سازمان غیر دولتی در ایران با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی ایران، با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از «انتقال منشور حقوق بشر کوروش از موزه‌ بریتانیا به گنجینه‌ ملی ایران» را اعلام کردند.

منشور حقوق بشر کوروش موسوم به استوانه کوروش استوانه‌ای سفالین است که در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی شاهنشاه ایران ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات شاهنشاه به خط میخی بابلی نقش شده‌است.

این استوانه که به عنوان «اولین منشور حقوق بشر» در جهان شناخته می‌شو، در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده بوده است.

منشور کوروش/ ویکی‌پدیا
متن کامل بیانیه را بخوانید

این بیانیه روز گذشته از سوی ۲۴ سازمان غیر دولتی فعال در حفظ و نگهداری آثار تاریخی ایران صادر شده است.

در بیانیه این سازمان‌ها که متن کامل آن در پایگاه اینترنتی «کمیته بین‌المللی نجات دشت پاسارگاد» منتشر شده، از بی‌توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی سرزمین ایران انتقاد شده است.

فعالان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند که به شدت نگران نمایش عمومی «منشور حقوق بشر کوروش» در ایران هستند.

در بیانیه این گروه‌ها آمده‌است که تنها دلیلی مخالفتشان با چنین اقدامی، کارنامه نه‌چندان «روشن» میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی ایران مثل؛ «سنگ‌نوشته‌ ارزشمند جزیره خارک» و « لوح زرین تخت‌جمشید» است.

رسانه‌های ایران پیشتر در ۱۱ خرداد از تخریب کتیبه فارسی باستان کشف شده متعلق به دوران هخامنشی در خارک که در آن نام خلیج فارس هک شده بود، خبر داده بودند.

در آن زمان اعلام شد که این کتیبه توسط فرد یا افراد ناشناس تخریب شده است، اما رئیس میراث فرهنگی بوشهر از شناسایی فرد مظنون خبر داده بود.

در بخش دیگری از این بیانیه نسبت به تخریب احتمالی آرامگاه کوروش به‌خاطر نفوذ آب در زمین‌های پیرامون آن ابراز نگرانی شده است.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۷۰ کیلومتری شمال مرودشت در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس واقع شده‌است.

این مجموعه دربرگیرندهٔ ابنیه‌ای چون کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آبنماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کوروش بزرگ، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعهٔ ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است.
آرامگاه کوروش در ویکی‌پدیا


در همین رابطه:
یک فعال میراث فرهنگی به تخریب کتیبه خارک متهم شد
تخریب کتیبه هخامنشی در خارک

نظرهای خوانندگان

زياد نگران نباشيد. مسؤلان موزه بريتانيا آنقدر آگاهي وشعور دارند که نمونه ساختگي - ونه اصلي -استوانه کوروش را به تهران بفرستند، همان کاري که گويا چهل سال پيش هنگام برگذاري جشنهاي شاهنشاهي کردند.گويا!

-- بدون نام ، Jul 16, 2008 در ساعت 09:06 AM

نظر این دوست بدون نام متاسفانه درسته! انگلیسی ها ید طولایی در حقنه کردن هر چیز بدلی ـ از جمله انقلاب و اسلامش ـ به این سرزمین بخت برگشته دارند.

-- فرهاد ، Jul 17, 2008 در ساعت 09:06 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)