تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روایت ناطق نوری از واقعه کوی دانشگاه

خبرگزاری فارس در آستانه سالگرد واقعه ۱۸ تیر کوی دانشگاه تهران به انتشار از بخشی از خاطرات علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس‌ دفتر بازرسی آیت‌الله علی خامنه‌ای پرداخته که در آن آقای ناطق اعلام کرده که در این حادثه «وزیر علوم آن دوران و دستیارانش در رده‌های مختلف باید محاکمه» می‌شدند.

۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ گروهی از دانشجویان کوی دانشگاه تهران در اعتراض به لغو امتیاز روزنامه سلام تجمع اعتراض‌آمیزی برپا کردند که با دخالت بخشی از نیروی‌های پلیس و لباس شخصی‌ها منجر به نا‌آرامی‌های گسترده‌ای در سطح شهر تهران شد.

در آن زمان مصطفی معین نامزد ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم وزیر علوم دولت محمد خاتمی بود و آقای ناطق‌نوری رئیس‌مجلس پنجم شورای اسلامی بود.

در گزارشی که این خبرگزاری امروز دوشنبه از جلد دوم کتاب خاطرات رئیس دفتر بازرسی آقای خامنه‌ای منتشر کرده، آمده است که به اعتقاد وی «نیروی‌های ملی‌-مذهبی» رهبری شورش‌های ۱۸ تیر را در دست داشته‌اند.

به‌گفته آقای ناطق نوری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی در جلسه‌ای که همراه با مسئولان بلند‌پایه نظامی در آن روز‌های بحرانی با آقای خامنه‌ای داشته‌اند، گزارشی غیر واقعی ارائه کرده که این امر موجب عصبانیت وی شده است.

وزیر کشور دولت محمد خاتمی در آن زمان عبدالواحد موسوی لاری بود.

آقای ناطق‌نوری هچنین نوشته است که در این جلسه به آقای خامنه‌ای پیشنهاد کرده که سران نهضت آزادی را دستگیر «و حتی اگر لازم باشد، ‌آنها را به سینه‌ی دیوار» بگذارند.

این مقام نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی معتقد است که استعفای آقای معین در اعتراض به حمله شبانه به محل خوابگاه دانشجویان باعث تشدید ناآرامی‌ها شد و باید «با وزیر آموزش عالی» برخورد جدی می‌شد.

علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس پنجم، پس از شکست در مقابل محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶، تا حد زیادی از صحنه سیاسی کشور بیرون رفت، اما نفوذ و جایگاهش را تا حدودی در بین حامیان محافظه‌کارش حفظ کرده است.

وی که پس از مجلس پنجم، به عنوان مشاور آقای خامنه‌ای و رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری منصوب شد، همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست.


در همین رابطه:
احتمال احضار محمد خاتمی به دادگاه

نظرهای خوانندگان

آقای ناطق نوری اگر مکی صبر کنند روایات جدیدی از 18 تیـر خواهند شنید که روایات پیشین ایشان را باطل میکند، همین‌طور شعارهای انتخاباتی ایشان در آن انتخاب ناکام که یکی از آن‌ها تقویت بسیج‌دانشجویی در دانشگاه‌ها بود که خیل دانشجویان را به سمت خاتمی روانه کرد.

-- خاطره‌ها ، Jul 7, 2008 در ساعت 05:19 PM

cheghadr rahat dar mored koshtane ensanha sohbat mikonand . mige be rahbari goftam nehzate azadiharo paye divar bezarim .

-- ali ، Jul 8, 2008 در ساعت 05:19 PM

آقای ناطق نوری پس از سالها از آن واقعه تلخ به فکر انتشار و بازگویی برخی مسائل افتادند.شاید وجدان آدمی خواب آلود باشد و تا بیدار شود چند سالی بگدرد.

-- امیر محمد ، Jul 8, 2008 در ساعت 05:19 PM

فكر نمي كنيد انتشار اين خبر در آستانه انتخابات رياست جمهوري ، آن هم از سوي اين خبرگزاري خاص! يه كم مشكوك باشد. بهتر است در انتشار اينگونه اخبار هشياري بيشتري به خرج دهيد كه دوباره ماجراي خواب آقاي كروبي تكرار نشود.

-- بدون نام ، Jul 8, 2008 در ساعت 05:19 PM

بعد از خوندن این خاطرات مو به بدنم سیخ شد که چه طور به این راحتی صحبت کشتن دانشجو میشه. واله دستور ذبح گوسفند رو هم به این راحتی نمیدن

-- بدون نام ، Jul 13, 2008 در ساعت 05:19 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)