تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

متکی: اسراییل در شرایط حمله نیست

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که وی معتقد نیست اسراییل در مقام حمله به جمهوری اسلامی باشد.

به‌گزارش وب‌سایت تلویزیون دولتی ایران، متکی امروز یکشنبه به خبرنگاران گفت که اسراییل می‌داند که بازتاب و پاسخ چنین «جسارتی» چه خواهد بود.

اظهارات متکی یک روز پس از آن بیان شد که فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد در صورتی که ایران مورد حمله واقع شود، این کشور کنترل‌هایی را بر حمل و نقل دریایی در مسیر نفتی خلیج فارس اعمال خواهد کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی به ایران از زمان گزارش یک روزنامه آمریکایی طی این ماه مبنی بر این‌که اسراییل چنین حمله ای را تمرین کرده است، افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای متکی هم‌چنین گفت که اسراییل «هنوز متحمل پس‌لرزه‌های شکست سنگین‌اش در حمله و تجاوز به لبنان است.»

وی افزود که نماینده دائم ایران در نیویورک آماده است تا «اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی» اسراییل را در سازمان ملل به ثبت برساند.

نگرانی‌ها از افزایش تنش در بن‌بست میان غرب و ایران، چهارمین تولیدکننده نفت جهان یکی از عوامل افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر بوده است.

روز جمعه، قیمت نفت خام در بازارهای بین‌المللی به بشکه‌ای حدود ۱۴۳ دلار رسید.

این در حالی است آقای متکی بار دیگر در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که نظر ایران در مورد بسته پیشنهادی غرب چیست؟ گفت: «بسته پیشنهادی گروه ۱+۵‬ با دقت، جدیت و با نگاهی سازنده در دست بررسی است.»

علی‌ لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پیش‌تر اعلام کرده که این بسته «سرابی» بیش نیست.

مصطفی محمد‌نجار وزیر دفاع ایران هم در واکنش گزارش‌ها درباره حمله احتمالی به ایران گفته است که این اقدام بخشی از یک جنگ روانی است که غرب با هدف منحرف کردن توجهات از ناکامی‌های داخلی در آمریکا و اسراییل علیه تهران به راه انداخته است.

واشنگتن اعلام کرده است، آمریکا می‌خواهد با دیپلماسی به اختلافات هسته‌ای پایان دهد؛ اما در صورت شکست این روش، گزینه نظامی را نیز رد نکرده است.


در همین رابطه:
لاریجانی: بسته پیشنهادی سراب است
گروه هشت خواستار توقف غنی‌سازی ایران شد
«ايران از کشورهای اروپایی شكايت می‌كند»
البرادعی:‌ در صورت حمله به ایران استعفا می‌دهم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)