تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

البرادعی:‌ در صورت حمله به ایران استعفا می‌دهم

محمد البرادعی مدیر کل آژانس انرژی اتمی با هشدار در خصوص این‌که هرگونه حمله نظامی به ایران منطقه را به «گلوله‌ای آتشین» تبدیل می‌کند، اعلام کرد که در صورت حمله به تهران، استعفا می‌دهد.

این سخنان بعد از آن عنوان شد که نیویورک تایمز گزارش کرده بود که خلبانان اسراییلی طی ماه جاری تمرینات نظامی گسترده‌ای را انجام داده‌اند که به نظر می‌رسد برای کسب آمادگی بمباران احتمالی تاسیسات اتمی ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی، آقای البرادعی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «به نظر من حمله نظامی به ایران، بدترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد و کل خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»

البرادعی با اشاره به این که هرگونه حمله به ایران، موضع جمهوری اسلامی در برابر غرب را سخت‌تر می‌کند افزود که اگر در شرایط فعلی علیه ایران حمله نظامی صورت گیرد قادر نخواهم بود کارم را به عنوان رییس آژانس ادامه دهم.

رویترز نیز در گزارش مشابهی خبر داد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «حمله نظامی به تهران باعث می‌شود ایران در صورتی که پیش از این در حال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نبوده باشد، مسیر سریعی را با کمک همه ایرانیان حتی آن‌ها که در غرب هستند برای تولید تسلیحات اتمی آغاز کند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که تهدید ایران به اقدام نظامی باعث تضعیف حرکت تازه شش قدرت جهان برای حل اختلاف با تهران خواهد شد.

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی‌ نیوز هم به نقل از آقای البرادعی نوشت که اعمال تحریم به تنهایی در متقاعد کردن ایران برای توقف غنی‌سازی کارایی ندارد و لازم است که مذاکرات بین‌المللی بیشتری در این خصوص انجام شود.

به گزارش رویترز علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی امروز (شنبه) بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در کشورش تاکید کرد.

سلطانیه در مصاحبه با صدا و سیمای ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران «بدون وقفه» به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

این در حالی است که قدرت های بزرگ اعلام کرده‌اند در صورت توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران، مشوق‌های اقتصادی در اختیار این کشور قرار می‌دهند.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های آژانس روز جمعه گفتند که قدرت‌های بزرگ پیشنهاد کرده‌اند اگر ایران به مدت شش هفته غنی‌سازی را در سطح فعلی حفظ کند اقدامات برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران متوقف و گفت و گوهای مقدماتی هسته‌ای با ایران از سر گرفته خواهد شد.

به گفته این دیپلمات‌ها، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات هفته گذشته خود در تهران که در خلال آن مشوق‌های شش قدرت جهان را به ایران ارائه داد، این پیشنهاد را ابلاغ کرده است.

جمهوری اسلامی بارها پیش شرط این شش کشور را در مورد تعلیق کامل فعالیت مربوط به غنی‌سازی خود پیش از انجام مذاکره برای اجرای مشوق‌ها رد کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)