تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«بی‌طرفی ایران در قرارداد امنیتی عراق»

یک مقام ایرانی اعلام کرد که تهران هیچ علاقه‌ای به مداخله در توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا ندارد.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین کاظمی قمی سفیر ایران در عراق روز گذشته در بغداد گفت: «تهران در موضوع توافقنامه راهبردی بین بغداد و واشنگتن دخالت نمی‌کند.»


کاظمی قمی سفیر ایران در عراق/AP

کاظمی قمی که در جمع خبرنگاران در عراق سخن می‌گفت، افزود: «جمهوری اسلامی ایران از آغاز تولد عراق جدید، در این چارچوب از دولت منتخب و ملت عراق حمایت کرده و در بدترین شرایط و به رغم فرافکنی دشمنان دست از حمایت بر نداشته است.»

گفته های آقای کاظمی درحالی است که برخی گروه‌های شیعی داخل عراق که گفته می‌شود ایران از آنها حمایت می‌کند مخالفت صریح خود را با امضای این توافقنامه اعلام کرده‌اند.

پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دیدار ماه گذشته نوری مالکی نخست‌وزیر عراق از ایران با مخالفت ضمنی از احتمال امضای این قرارداد از سوی طرف‌های عراقی گفته بود که ریشه ناامنی‌های در عراق به علت ادامه حضور نیروی‌های آمریکایی در این کشور است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند این موافقتنامه به منزله آغاز یک رابطه امنیتی بلند مدت میان عراق و آمریکا است که زمینه‌های قانونی حضور نیرهای آمریکایی پس از پایان سال‌جاری را نیز فراهم می‌کند.

این در حالی است آمریکا برای امضای توافقنامه امنیتی برای باقی ماندن نیروهایش در عراق پس از پایان مأموریتشان در سال ۲۰۰۸ بر این کشور فشار می‌آورد.

مخالفان امضای توافقنامه امنیتی میان عراق و آمریکا مخالف استقرار حدود ۵۰ پایگاه نظامی کاخ‌سفید در عراق هستند.

ایران نیز به نوبه خود به شدت با چنین توافقنامه‌ای که قرار است این تابستان به امضا برسد، مخالف است. ایران همواره خروج نیروهای امریکایی را از عراق خواستار شده است.

سفیر ایران در عراق همچنین اتهامات مبنی بر ارسال سلاح از طرف ایران برای گروه‌های به اصطلاح ویژه عراقی را به شدت رد کرد و گفت که این ادعاها با سیاست خارجی تهران مغایرت دارد.

آمریکا، ایران را متهم به ارسال سلاح و حمایت از گروه‌های تندرو شیعی در عراق می‌کند، ایران بارها این اتهامات را رد کرده است.

کاظمی قمی گفت: « ایرانیانی که در عراق زندانی هستند همگی زایرانی هستند که به صورت غیرمجاز و به انگیزه زیارت وارد خاک عراق شده‌اند.»


در همین رابطه:
توافقنامه امنیتی عراق؛ در آستانه امضا
هشدار رهبر ایران درخصوص توافق امنیتی آمریکا و عراق

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)