تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ابراز نگرانی فنلاند از اعدام نوجوانان

وزارت امور خارجه فنلاند با احضار سفیر ایران در این کشور، از اعدام یک نوجوان و نیز تصمیم برای اعدام سه نوجوان دیگر در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هلسینکی، وزارت امور خارجه فنلاند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد الکساندر استاب وزیر امور‌خارجه فنلاند، رضا نظرآهاری سفیر ایران را احضار و از وی خواست «اعدام‌های برنامه‌ریزی شده سه نفر را به سبب جرائمی که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب شده‌اند اجرا نکند.»

بر اساس این گزارش، وزارت امور‌خارجه فنلاند اعلام کرد که آقای استاب در دیدار با نظرآهاری «تأسف عمیق» کشور متبوع خود را درباره اعدام افراد صغیر ابراز کرد.

ایران پیشتر در این ماه نیز نوجوانی را به سبب ارتکاب جرمی پیش از سن هجده سالگی اعدام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فنلاند آمده است: «کنوانسیون حقوق کودکان و میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی که ایران هر دوی آن‌ها را امضا کرده صریحا محکوم کردن افراد زیر ۱۸ سال به اعدام را ممنوع کرده است.»

اتحادیه اروپا و گروه‌های بین‌المللی طرفدار حقوق بشر نیز از ایران خواسته‌اند صدور مجازات اعدام برای جرائمی که افراد زیر ۱۸ سال مرتکب می‌شوند را متوقف کند.


در همین رابطه:
یک نوجوان دیگر در آستانه اعدام
قطعنامه اروپا در محکومیت اعدام نوجوانان در ایران
انتشار نام ۱۱۴ نوجوان محکوم به اعدام در ایران
اعتراض عفو بین‌الملل به اعدام یک نوجوان ایرانی

نظرهای خوانندگان

Is this translation accurate?! According to www.iran.fi/ambassador.htm the ambassador to Finland is Reza Nazarahari. Why would the Finnish foreign ministry protest to the iranian ambassador in Copenhagen, Denmark and not Helsinki?! -z
----------------------------
زمانه: با سپاس از شما، این نکته در خبر اصلاح شد

-- zagros ، Jun 26, 2008 در ساعت 03:09 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)