تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأکید دوباره بر خروج ذخایر ارزی ایران از اروپا

ایران با هشدار در این زمینه که این اروپاست از تحریم‌های جدید علیه تهران ضرر می‌کند و بار دیگر تأکید کرد که قصد دارد ذخایر ارزی خود را از بانک‌های اروپا خارج کند.

مهدی صفری معاون وزیر خارجه ایران که اظهاراتش امروز چهارشنبه در روزنامه اتریشی دی پرسه منتشر شده، گفت: «اگر آنها [اروپایی‌ها] می‌خواهند داد و ستد را متوقف کنند، مسئله‌ای نیست. ما منابع گاز و نفتی داریم که تمام دنیا می‌خواهد از ما بخرد.»


مهدی صفری؛ معاون وزیر امور خارجه ایران/AP

ایران دومین تولید‌کننده نفت در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام (اوپک) است. این کشور سال گذشته با افرایش تنش‌ها بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با غرب و آمریکا اعلام کرد که نفت خود را به دلار نخواهد فروخت.

اظهارات آقای صفری در واکنش به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا است که در هفته‌جاری تحریم‌های جدیدی برضد شرکت‌ها و مقامات ایرانی که گمان می‌رود مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستند، اعمال کرد.

در لیست تحریم‌های جدید، نام ۲۰ سازمان (فرد حقوقی) و ۱۵ شخصیت (فرد حقیقی) ایرانی دیده می‌شود.

معاون وزیر خارجه ایران با این حال در این مصاحبه هشدار داد که تهران قصد دارد ذخایر ارزی خود را از بانک‌های اروپا خارج و در جای دیگری سرمایه‌گذاری کند.

آقای صفری گفت: «اگر ما ۱۰۰ میلیارد دلار از بانک‌های اروپا خارج کنیم، البته موجب کمبود پول خواهد شد و پیامدهایی برای اقتصاد جهانی دارد.»

پیشتر محسن طلایی از معاونان وزیرامور خارجه ایران ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری در گفتگویی با روزنامه آکشام چاپ ترکیه با تأیید انتقال منابع ارزی ایران از بانک‌های اروپایی اعلام کرده بود که این اقدام به‌دستور محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است. با این حال مقامات اقتصادی ایران نسبت به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کردند.

ایران که حدود ۷۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی دارد، به خاطر ادامه برنامه هسته‌ای با تهدیدهای مداوم کشورهای غربی درباره احتمال تشدید تحریم‌ها مواجه است.

خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بسته‌ای از مشوق‌های جدید ۲۷ کشور اروپایی را به مقامات تهران تحویل داده است تا غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور را متوقف کند.

آقای صفری در این باره نیز گفت که ایران مشغول بررسی این پیشنهاد است و دریافته که زمینه‌های مشترکی بین دو طرف مذاکره وجود دارد.


در همین رابطه:
تکذیب انتقال ذخایر ارزی ایران از اروپا
صمصامی: از انتقال ذخایر ایران بی‌اطلاعم
«قطع ارتباط ایران با بانک‌های اروپایی»
تدابیر تازه در قبال تحریم بانک‌های ایرانی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)