تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اسد: مذاکره مستقیم با اسرائیل بی‌معناست

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز پنج‌شنبه ۱۹ ژوئن انجام گفتگوهای مستقیم با ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل را در حاشیه یک همایش بین‌المللی که ماه آینده در پاریس برگزار می‌شود، منتفی دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسد و اولمرت به عنوان میهمان رئیس‌جمهور فرانسه، نیکولا سارکوزی، در پاریس حضور خواهند یافت. نیکولا سارکوزی قرار است روز سیزدهم ژوئیه، آغاز به کار یک اتحادیه جدید مدیترانه‌ای را اعلام کند.

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال دیدار این دو مقام سوری و اسرائیلی صورت گرفته‌بود.

ماه گذشته، سوریه و اسرائیل اعلام نموده بودند که پس از هشت سال، با میانجی‌گری ترکیه آغاز به مذاکره غیرمستقیم کرده‌اند.

بشار اسد روز پنج شنبه در دهلی نو درباره انجام مذاکرات مستقیم با اسرائیل به خبرنگاران گفت: «این مانند چای خوردن نیست. دیدار میان من و نخست‌وزیر اسرائیل بدون حضور افراد فنی کارشناسی که زیربناها را ایجاد کنند، بی‌معنا خواهد بود.»

اسد که برای دیداری چهار روزه در هندوستان به‌سر می‌برد، افزود: «تنها پیام فرستادن بدون نتیجه‌ای واقعی کاری بی‌معناست.»

از سوی دیگر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه انجام مذاکرات مستقیم صلح میان سوریه و اسرائیل را پیش از آغاز سال آینده، بدون حمایت ایالات متحده، دور از انتظار دانست.

وی در سفر خود به فرانسه و در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند گفت: «گفت‌وگوهای غیرمستقیم جاری، تماس‌های اولیه است و هنوز مذاکره نیست. فکر نمی‌کنم پیش از پایان امسال مذاکره‌ای داشته‌باشیم، به‌ویژه بدون مشارکت آمریکایی‌ها که تنها کسانی هستند که می‌توانند شکاف‌ها را پر کنند.»

در پايان دومین دور مذاكرات سوریه و اسرائیل در استانبول اعلام شد اسرائيل در قبال عقب‌نشينی از جولان، ‌خواستار قطع حمايت دمشق از حماس و حزب‌الله، اخراج خالد مشعل از سوريه، و فاصله گرفتن سوریه از ايران شده‌است.

پیش از آغاز این دور جدید از مذاکرات غیرمستقیم، آخرین دور مذاکرات سوریه و اسرائیل بر سر بلندی‌های جولان در سال ۲۰۰۰ به بن بست رسید.

سوریه و ایران در سه دهه گذشته متحد نزدیک یکدیگر بوده‌اند، این درحالی است که اسرائیل، ایران را تهدیدی استراتژیک برای خود می‌داند. اسرائیل همواره تأکید کرده است که اگر سوریه می‌خواهد با اسرائیل به صلح برسد باید به اتحاد خود با ایران پایان دهد.


در همین رابطه:
ادامه مذاکرات سوریه و اسرائیل از هفته آینده
اسد، قطع رابطه با ایران را رد کرد
«مبارزه سوریه با اسرائیل، تداوم خواهد داشت»
«جدیت اسرائیل در برقراری صلح با سوریه»
ایران:‌ اسرائیل بلندی‌های جولان را به سوریه بازگرداند
ابراز رضایت اسرائیل و سوریه از مذاکرات دو جانبه
آغاز مذاکرات اسرائیل و سوریه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)