تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اسد، قطع رابطه با ایران را رد کرد

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، درخواست‌های اسرائیل مبنی بر قطع ائتلاف سوریه با ایران به عنوان شرط ضروری یک توافقنامه صلح را مردود دانست.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که اسد در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس بریتانیا گفته است که دولت سوریه قصد دارد همزمان با مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل برای بازپس گرفتن ارتفاعات جولان، «روابط عادی» خود را با ایران حفظ کند.

مقامات اسرائیل بارها گفته‌اند که توافق صلح با سوریه به فاصله گرفتن این کشور از ایران و قطع ارتباط با حزب‌الله لبنان و گروه فلسطینی حماس بستگی دارد. سازمان‌هایی که گفته می‌شود تحت حمایت ایران نیز قرار دارند.

این منبع افزود: «حافظ اسد گفته است که سوریه روابط عادی با ایران دارد و درخواست برای قطع این روابط، منطقی نیست.»

وی به نقل از اسد ادامه داد: «اگر اسرائیل بتواند روابط سوریه و ایران را زیر سوال ببرد، سوریه نیز می‌تواند مناسبات اسرائیل با دیگر کشورها به خصوص آمریکا را مورد پرسش قرار دهد.»

نمایندگان مجلس بریتانیا از جمله چارلز کلارک وزیر کشور سابق این کشور در حال انجام یک سفر با هدف بررسی موضع سوریه در قبال صلح خاورمیانه هستند.

سوریه و اسرائیل هفته گذشته اعلام کردند که در حال انجام مذاکرات غیر مستقیم با میانجی‌گری ترکیه هستند و این برای نخستین بار بود که مذاکره بین دو طرف از سال ۲۰۰۰ مورد تأیید رسمی قرار می‌گرفت.

یک هفته پس از اعلام این خبر، حسن ترکمانی وزیر دفاع سوریه از تهران دیدن کرد تا درباره همکاری‌های نزدیک‌تر دو کشور مذاکره کند. خالد مشعل رهبر حماس هم که در سوریه در تبعید به‌سر می‌برد سفر جداگانه‌ای به پایتخت ایران انجام داد.


در همین رابطه:
«مبارزه سوریه با اسرائیل، تداوم خواهد داشت»
«جدیت اسرائیل در برقراری صلح با سوریه»
ایران:‌ اسرائیل بلندی‌های جولان را به سوریه بازگرداند
ابراز رضایت اسرائیل و سوریه از مذاکرات دو جانبه
آغاز مذاکرات اسرائیل و سوریه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)