تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از وخامت حقوق‌بشر در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز و حزب سبز‌های سوئد اعلام کردند که نگران وضعیت حقوق‌بشر و زنان در ایران هستند.

مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر ده‌ها تن از فعالان جنبش زنان را دستگیر، وب‌سایت‌های آنان را مسدود و اعدام‌هایی گسترده را آغاز کرده‌اند.

در اطلاعیه سازمان گزارشگران بدون مرز که متن اصلی آن امروز شنبه در وب‌سایت این سازمان منتشر شده، نسبت به بازداشت «خودسرانه» ۹ تن از فعالان حقوق زنان که ۲۲ خرداد ماه گردهم آمده بودند، اعتراض شده است.

این ۹ نفر به نام‌های ژیلا بنی‌یعقوب، جلوه جواهری، آیدا سعادت، فریده غائب، سارا لقمانی، نفیسه آزاد، ناهید میرحاج و عالیه مطلب‌زاده کمتر از یک روز آزاد شده‌اند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: « ماموران امنیتی [همچنین] به منازل تعداد دیگری از فعالان و وب‌نگاران فمنیست از جمله پروین اردلان و سوسن طهماسبی اعضای تحریره سایت تغییر برای برابری مراجعه کرده بودند.»

براساس این گزارش، منازل برخی از فعالان مدافع حقوق زنان از ماه‌ها پیش تحت کنترل مأموران امنیتی قرار دارد.

این در حالی است که «بودیل سه باله اوس» نماینده پارلمان حزب سبزهای سوئد با صدور نامه‌ای از گسترش نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در بخشی از متن نامه این نماینده که در وب‌سایت کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق‌بشر در دسترس است، آمده: «گزارش‌های مفصلی می‌رسد که حاکی از چگونگی ادامه تشدید تحرکات رژیم ایران جهت سرکوب خواست آزادی بیان و حقوق بشر ملت خویش است. در ملاقاتی که به‌درخواست سفارت در پارلمان سوئد با دبیر اول سفارت داشتم من صریحا نگرانی عمیق خود را اعلام کردم.»

در نامه آقای «باله اوس» همچنین به دستگیری شش دانشجو، سنگسار یک مرد و زن به‌جرم زنا، اعدام بیش از ۲۵ نفر و صدور حکم اعدام دو روزنامه‌نگار در ایران اعتراض شده است.

زنان و مردان ایرانی در سال‌های که از طریق اجتماع مسالمت‌آمیز یا از طرق دیگر برای برابری جنسیتی و حقوق زنان به دفاع برخاسته‌اند در موارد گوناگونی دستگیر شده و با محکومیت‌های نیز مواجه شده‌اند.


در همین رابطه:
حمایت جهانی از جنبش زنان در ایران
فرانسه، خواستار رعایت آزادی بیان زنان در ایران شد
افزایش فشار بر مدافعین حقوق زنان در ایران
بیانیه سه مقام سازمان ملل در حمایت از کوشندگان حقوق زنان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)