تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بیانیه سه مقام سازمان ملل در حمایت از کوشندگان حقوق زنان

یاکین اِرتورک، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در زمینه خشونت علیه زنان و ؛ آمبـِیی لیگابو، گزارشگر ویژه پیشبرد و حمایت از حق آزادی بیان و عقیده، و حِنا جیلانی، نماینده ویژه دبیر کل در زمینه وضعیت مدافعان حقوق بشر ، به طور مشترک در بیانیه‌ای نگرانی خود را از دستگیری و برخورد بافعالان حقوق زنان در ایران اعلام کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

"ما بدینوسیله نگرانی عمیق خود را در مورد گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری چهار زن و یک مرد از سوی مأموران امنیتی ایران در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۰۷ در پارک لاله تهران ابراز می‌کنیم. این پنج نفر در حالی که برای کمپینی در جهت تغییر قوانین تبعیض‌آمیز ایران نسبت به زنان امضاء جمع می‌کردند دستگیر شده‌اند.

بنا بر آخرین اطلاعاتی که به‌دست ما رسیده، مرد مذکور و دو تن از زنان به قرار وثیقه آزاد شده‌اند ولی دو زن دیگر، ناهید کشاورز و محبوبه حسین‌زاده، در بازداشت در زندان اوین به‌سر می‌برند. ما بدینوسیله از مقامات مسئول ایرانی می‌خواهیم تا دو زن نام‌برده را فوراً و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.

خاطرنشان می‌کنیم که دستگیری این پنج نفر که به عنوان مدافعان حقوق بشر عمل می‌کردند یک رویداد منحصر بفرد نیست بلکه بخشی است از یک روند ادامه‌دار و نگران‌کننده.
زنان و مردان ایرانی که از طریق اجتماع مسالمت‌آمیز یا از طرق دیگر برای برابری جنسیتی و حقوق زنان به دفاع برخاسته‌اند در موارد گوناگونی دستگیر شده یا مورد حمله قرار گرفته‌اند، از جمله در روز جهانی زن در سال ۲۰۰۶، و در تاریخ ۴ مارس ۲۰۰۷ هنگامی که دست کم ۳۱ زن فعال در حین یک اجتماع مسالمت‌آمیز در مقابل دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دستگیر شدند.

به قرار معلوم، برخی جناح‌ها در درون نظام ایران مصمم‌اند تا مدافعان حقوق زنان را از حقوق انسانی ایشان در خصوص آزادی بیان، اجتماع صلح‌آمیز و آزادی و امنیت شخصی محروم سازند.

ما یادآور می‌شویم که حکومت مربوطه باید به تعهدات خود تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز یکی از کشورهای عضو آن ‌است عمل کند".

نظرهای خوانندگان

سلام چطوري بايد امضا’ داد

-- شظثق ، Apr 19, 2007 در ساعت 05:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)