تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وزیر ارشاد: یارانه مطبوعات کاهش می‌‌یابد

محمد‌حسین صفار هرندی وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد از کاهش یارانه روزنامه‌ها در ایران، از سوی وزارتخانه متبوعش خبر داد.

پیشتر علی‌رضا ملکیان معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در ۱۷ اردیبهشت‌ماه از تدوین قانون جدید مطبوعات و خبرگزاری‌ها از سوی این وزارت‌خانه خبر داد.

آقای صفار‌هرندی نگفت که طرح کاهش یارانه‌های مطبوعات براساس مفادی از پیش‌نویس این قانون جدید است یا نه، اما اعلام کرد: «یارانه روزنامه وجود دارد، اما به تدریج کاهش می‌یابد و جایگاه خود را به نظام‌های حمایتی دیگر می‌دهد.»


صفار هرندی از کاهش تدریجی یارانه روزنامه‌های می‌گوید

از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ در ایران بسیاری از فعالان مطبوعاتی و سیاسی نسبت به محدود شدن فعالیت رسانه‌ها در ایران انتقاد کرده‌اند.

علی‌اکبر هاشمی رئیس خبرگان رهبری و مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام برای نخستین‌بار در ۲۰ اردیبهشت‌ سال‌جاری بود که در خطبه‌های نماز جمعه تهران نسبت به این محدویت‌ها اعتراض کرد.

هیئت‌نظارت برمطبوعات (وابسته به وزارت ارشاد) از سال گذشته تاکنون امتیاز بیش از بیست نشریه را لغو کرده است.

این در حالی است که آقای صفارهرندی که به همراه کابینه دولت نهم به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده، می‌گوید: «انتظار این است که مشکلات مطبوعات را پیش از این‌که در محاکم یا افکار مردم قرار بگیرد در بین خودمان حل کنیم.»

وب‌سایت جام‌جم آن‌لاین همچنین به نقل از اقای صفارهرندی اعلام کرد: «افزایش یارانه به روزنامه‌هایی تعلق می‌گیرد که هم کارشان را خوب انجام می‌دهند و هم استحقاق یارانه را دارند.»

وی هیچ اشاره‌ای به معیار‌های فعالیت خوب مطبوعات که از نظر وزارت ارشاد مستحق دریافت یارانه خواهند شد، نکرد.

محدودیت‌های دولتی برای آزادی بیان مطبوعات و رسانه‌ها در ایران همواره موضوع مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه روزنامه‌نگاری و آزادی بیان بوده است.

براساس گزارش سال گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز، رتبه ایران در زمینه آزادی مطبوعات در جهان در سال ۲۰۰۷، از میان ۱۶۹ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۶۶ بوده است.

بنابر این گزارش، ٢٠ کشور آخر رده بندی عبارتند از ٧ کشور آسیایی (پاکستان، سری لانکا، لائوس، ویتنام،چین، برمه، کره شمالی)، ٥ کشور آفریقایی (اتیوپی، گینه اکوادور، لیبی، سومالی، اریتره)، ٤ کشور از خاورمیانه (سوریه، عراق، سرزمین‌های خودمختار فلسطین، ایران)، ٣ کشور از مجموعه شوروی سابق (روسیه سفید، ازبکستان، ترکمنستان) و یک کشور در امریکا، یعنی کوبا.


در همین رابطه:
دفاع بی‌سابقه هاشمی رفسنجانی از مطبوعات
تدوین قانون جدید مطبوعات از سوی وزارت ارشاد
رده‌بندی آزادی مطبوعات: ایران رتبه ۱۶۶ در میان ۱۶۹ کشور
نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضع مطبوعات در ایران

نظرهای خوانندگان

تا زمانی که گوریل هایی از این دست در آن وزارتگونه حاکم باشند، بهتر از این نمی توان انتظار داشت.

-- پارسا ، Jun 12, 2008 در ساعت 10:56 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)