تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سازمان‌ملل: ایران اعدام ۴ نوجوان را متوقف کند

یکی از مقامات عالی‌رتبه حقوق بشر سازمان ملل متحد از ایران خواست حکم چهار مجرم محکوم به اعدام را که پیش از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند را متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه از ژنو گزارش کرد، لوئیز آربور که پایان ماه جاری از سمت کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر استعفا خواهد کرد، گفت که ایران عضو پیمان بین‌المللی حقوق سیاسی، مدنی و کنوانسیون حقوق کودکان است که در دو معاهده مجازات اعدام مجرمان نوجوان منع شده است.


لوئیز آربور؛ کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

براساس این گزارش، آربور از جمهوری اسلامی خواست اعدام این چهار نوجوان را که نقض جدی تعهدات حقوق بشر بین‌المللی است را متوقف کند.

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت:‌ «سه تن از این مجرمان در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشتند و یکی از آنها تنها ۱۵ سال داشته است.»

این چهار نفر بهنود شجاعی، محمد فدائی، سعید جزی و بهنام زارع هستند.

محمد فدایی، بهنود شجاعی و سعید جزی در زمان ارتکاب جرم سنی زیر ۱۸ سال داشته‌اند و هر سه در مواردی جدا، به هنگام نزاع دسته‌جمعی مرتکب قتل شده‌اند.

این در حالی است که ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک مجازات مرگ یا حبس ابد را در مورد افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده‌است.

این کنوانسیون در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای نگهبان نیز به این ماده از کنوانسیون هیچ ایرادی نگرفته‌است.

این سه پسر نوجوان که هم اکنون در لیست اعدامیان اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار دارند در محاکمه‌هایی جداگانه به قصاص محکوم شده‌اند و اکنون در فهرست اعدامی‌های فردا (چهارشنبه) قرار گرفته‌اند.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با رفتارهای غیراخلاقی‌، انتقادهای فراونی داشته‌اند.

دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است. ایران هر دوی این معاهدات را تصویب کرده‌است.

مجازات اعدام در حالی در ایران اجرا می‌شود که مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را در سپتامبر ۲۰۰۷ به تصویب رساند که براساس آن مجازات اعدام در جهان باید برچیده شود.


در همین رابطه:
بهنود شجاعی در آستانه اعدام قرار گرفت
نگرانی شدید اروپا از اعدام سه نوجوان ایرانی
سه نوجوان در لیست انتظار اعدام
صد نوجوان ایرانی در آستانه اعدام

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)