تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی شدید اروپا از اعدام سه نوجوان ایرانی

اتحادیه اروپا نسبت به اعلام اعدام قریب‌الوقوع سه نوجوان ایرانی ابراز نگرانی شدید کرد.

به گزارش خبرگزاری اِی.ان.پی هلند اتحادیه اروپا از ایران خواسته تا از اعدام این نوجوانان خودداری کند.

این سه نوجوان به نام‌های محمد فدایی، بهنود شجاعی و سعید جزی در زمان ارتکاب جرم سنی زیر ۱۸ سال داشته‌اند و هر سه در مواردی جدا، به هنگام نزاع دسته‌جمعی مرتکب قتل شده‌اند. برای اعدام آن‌ها تاریخ‌های ۱۱ و ۱۶ ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌است.

هیئت رئیسه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با ابراز نگرانی شدید گفت: «بر طبق قراردادهای بین‌المللی که به امضای ایران نیز رسیده‌است ایران اجازه ندارد برای این نوجوانان حکم اعدام صادر کند.»

ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک مجازات مرگ یا حبس ابد را در مورد افراد زیر هیجده سال ممنوع کرده‌است. این کنوانسیون در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای نگهبان نیز به این ماده از کنوانسیون هیچ ایرادی نگرفته‌است.

این سه پسر نوجوان که هم اکنون در لیست اعدامیان اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار دارند در محاکمه‌هایی جداگانه به قصاص محکوم شده‌اند و اکنون در فهرست اعدامیان چهارشنبه آخر ماه و پنج تیرماه قرار گرفته‌اند.

بهنود شجاعی که ۲۸ مرداد ۱۳۸۴ (۱۹ اوت ۲۰۰۵) و در حالی که هفده سال بیشتر سن نداشته، طی درگیری در ونک‌پارک در شمال تهران جوانی همسال خود به نام احسان (امید) نصراللهی را به قتل رساند.

بهنود شجاعی برای طلب بخشش، نامه‌ای به مادر مقتول خود امید، نوشت که این نامه در روزنامه اعتماد نیز چاپ شد. این نامه باعث شد تا صدور حکم اعدام برای بهنود شجاعی بازتاب بین‌المللی نیز داشته‌باشد و اتحادیه اروپا و سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار لغو حکم اعدام او شده‌اند.

محمد فدایی متهم است در مقابل باشگاه بیلیاردی در رباط کریم در جریان یک نزاع دسته جمعی جوانی ۲۱ساله به نام سعید را به قتل رسانده‌است.

سعید جزی جوانی به نام مرتضی را در سن ۱۷سالگی کشته‌است. سعید در سال ۸۲ در دعوا با کارگر یک اغذیه‌فروشی او را به قتل رساند. اکنون نام وی در لیست اعدامیان پنج تیرماه جاری قرار داده شده‌است.


در همین رابطه:
سه‌نوجوان در لیست انتظار اعدام
اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی متوقف شد
اتحادیه اروپا: بهنود شجاعی را اعدام نکنید
صد نوجوان ایرانی در آستانه اعدام
موافقت مقامات قضایی ایران با اعدام یک جوان دیگر

نظرهای خوانندگان

تیتر شما این است: نگرانی شدید اروپا از اعدام سه نوجوان ایرانی!!! ای کاش می توانستم « نگرانی شدید اروپا» را برنگ سرخ بنویسم!! و من به شما بگویم که وقتی برای حکومتی دیکتاتور و آدمکش اعدام فرزندان حتا گناه کارش مهم نباشد برای اروپا چه اهمیتی دارد قتل و اعدام این جوانان؟؟ هان؟؟ حکومت اسلامی سی سال است که تمامی کارهایی که دشمن ترین دشمنان ایران در حق ایران و ایرانیها نکردند را احمال کرده است. شاد باشید زمانه ای ها!

-- هجت از تهران ، Jun 6, 2008 در ساعت 05:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)