تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار نهضت آزادی به مقامات ایران

‌نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه‌ای، ضمن انتقاد از ممانعت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم چهل و هفتمین سالگرد تأسیس این نهضت، اقتدراگرایان را «محکوم به شکست» دانست.

نهضت آزادی ایران، پنجم مردادماه سال ۱۳۸۱ از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی منحل اعلام شد و تشکل‌های وابسته و همسو با آن نیز غیرقانونی خوانده شدند.

در بخشی از بیانیه این نهضت که روز یکشنبه در وب‌سایت میزان‌نیوز منتشر شد، در اعتراض به رفتار توهین‌آمیز مأموران امنیتی با اعضای این نهضت آمده است: «متأسفانه، نیروهای امنیتی به خاطر این‌گونه عملکردهای نسنجیده و نابخردانه در برابر نهادهای قانونی پاسخگو نیستند تا بتوان شکایت از آنان را در آن نهادها پیگیری کرد.»

نهضت آزادی از جمله گروه‌های سیاسی مخالف شاه سابق ایران، توسط مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیر بعد از انقلاب، در دهه ۴۰ شمسی پایه‌گذاری شد.

۲۱ تن از رهبران این تشکل سیاسی در دوران جمهوری اسلامی از سوی قوه قضاییه ایران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شدند و متعاقب آن نهضت آزادی غیرقانونی اعلام شد.

در این بیانیه، نهضت آزادی ایران، ممانعت از برگزاری این‌گونه مراسم‌های دینی و سیاسی را نشانه «رسیدن آستانه تحمل حاکمیت به پایین‌ترین سطح ممکن» دانسته بود و افزوده است: «حاکمان هیچ گونه فعالیتی را از مخالفان و منتقدان بر نمی‌تابند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ظاهراً اقتدارگرایان امیدوارند که در صورت تغییر فضای برخورد میان حاکمیت و منتقدان از صحنه سیاست و مطبوعات و رقاب‌تهای انتخاباتی به مبارزات غیرمسالمت‌آمیز، خواهند توانست که با بهره‌گیری از توان‌مندی‌های فیزیکی اعتراضات را آن‌چنان پاسخ دهند که تا سال‌ها جرأت ابراز هر گونه اعتراضی در جامعه باقی نماند.»

هم‌چنین این تشکل در بخش دیگری از بیانیه‌اش، با تأکید مجدد بر ادامه فعالیت اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌آمیز خود، آورده است: «عرصه مبارزه اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌آمیز، عرصه‌ای است که در آن اقتدارگرایان هیچ بهانه و اسلحه کارآمدی ندارند و محکوم به شکستند.»

بسیاری از رهبران و اعضای نهضت آزادی ایران پس از اعلام انحلال این نهضت با نام جریان ملی‌- مذهبی‌ها فعالیت سیاسی خود را از سر گرفتند؛ اما همه کاندیداهای انتخاباتی آنان تا کنون از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.


در همین زمینه:
نامه دبیر کل نهضت آزادی به موتلفه
نهضت آزادی برخورد با دراویش و فعالان مدنی را محکوم کرد
جلوگیری مأموران امنیتی از برگزاری مراسم سالگرد تاسیس نهضت آزادی

نظرهای خوانندگان

اولا هنوز هيچ دادگاهي بر اي محاكمه و اعلام غير قانوني بودن نهضت آزادي در جمهوري اسلامي تشكيل نشده . اساسا مگر نهضت مجوز تشكيلش را از آفايان گرفته كه به حكم اينان منحل شود . ثانيا نهضتي ها همواره مواضع خود را چه از طريق بيانيه هاي رسمي و چه از زبان دبير كل فرهيخته شان (دكتر ابراهيم يزدي ) ويا ساير اعضاء به اسم نهضت آزادي بيان داشته اند و هيچ زماني تحت عنوان نيروهاي ملي - مذهبي فعاليت نكرده اند گرچه در بسياري از مباني با آنها مشتركند و بعضاً ائتلاف هم كرده اند ولي هيچ گاه به خود اجازه نداده اند كه براي خوشايند حاكمان و كم شدن فشارها صفت نهضت را از خود جدا كنند كه اساساً همين نام و مرام نهضت آزادي است كه از سال 1340 تا كنون همچون تيري بر چشم مخالفان استقلال و آزادي ايران فرو رفته و خواهد رفت

-- علي از تهران ، Jun 1, 2008 در ساعت 07:03 PM

چرا تا زمانيكه افراد وطن دوستي مانند نهضت آزاديها ؛كه پيروان راستين دكتر مصدق و مهندس بازرگان هستند در ايران حضور دارند ‍‍زمام امور مملكت ما بايستي در دست احمدي نژاد باشد ؟!

-- پژمان تهران ، Jun 1, 2008 در ساعت 07:03 PM

همانطور که در متن این هشدار آمده است حاکمیت به پایین ترین حد تحملش رسیده . همانطور که می دانیم آنها از برگزاری مراسم سالگرد فروهر ها ، بازرگان ، سحابی و لابد طالقانی و دیگر چهره هایی که همیشه خاری بر چشم تمامیت خواهان بوده اند جلوگیری کرده اند . در اینجا این پرسش بوجود می آید که آیا جمهوری اسلامی راه رژیم گذشته را در پیش گرفته ؟

-- امیر ، Jun 1, 2008 در ساعت 07:03 PM

boro rade karet.

-- بدون نام ، Jun 2, 2008 در ساعت 07:03 PM

matn khabar daraie irad ast, nehzat azadi az badv tasis ta be hal elam enhelal nakarde ast. lotfan tashih konid.

-- pedram ، Jun 2, 2008 در ساعت 07:03 PM

لطفا اشتباهتان را اصلاح کنید.
1- ملی مذهبی ها قبل از سال 81 هم حضور داشتند و شکل گیری شان اساسا ارتباطی به غیر قانونی خوانده شدن نهضت آزادی نداشت.
2- همه ی کاندیداهای نهضت در تمام انتخابات رد صلاحیت نشده اند. از جمله صلاحیت برخی ار آنها در دور دوم شوراهای شهر تایید شده بود.

-- هاتف ، Jun 2, 2008 در ساعت 07:03 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)