تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نامه دبیرکل نهضت آزادی به موتلفه

ابراهیم یزدی دبیركل نهضت آزادی ایران در نامه‌ای به محمد نبی حبیبی ، همتای خود در حزب مؤتلفه اسلامی، به بهانه برگزاری پیش‌كنگره احزاب اسلامی از سوی مؤتلفه، پرسش‌هایی را خطاب به وی مطرح كرد.

به گزارش سایت میزان نیوز، یزدی در نامه خود و در پرسش اول با اشاره به دعوت موتلفه از احزاب خارجی برای شرکت در پیش پیش‌كنگره احزاب اسلامی می‌نویسد: "آیا مسئولان و اعضای همه احزاب دعوت شده به همایش از نظر شرعی مانند حزب موتلفه می‌اندیشند و ازجمله معتقد یا قائل به ولایت مطلقه فقیه و ملزومات آن هستند؟ یا بعضا از احزاب اسلامی خارجی که در این مقولات نگرشی متفاوت با دیدگاه‌ها و اعتقادات حزب موتلفه اسلامی دارند هم دعوت شده است؟ كه در این صورت، آیا بجا نمی‌بود كه از دیگر احزاب اسلامی با سابقه‌ای که در داخل کشور با دوستان حزب موتلفه در زمینه‌های یاد شده اختلاف نظر دارند نیز دعوت می‌شد؟ چرا که با مروری بر اخبار به نظر می رسد كه نه تنها نهضت آزادی ایران، بلکه احزابی چون حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم در زمره احزاب دعوت شده قرار نداشته اند."

ابراهیم یزدی در بخش دوم سئوالات خود نیز آورده است: "دومین سئوال این است که معیارهای حزب موتلفه اسلامی برای دعوت از احزاب چه بوده است؟ آیا همه احزاب دعوت شده پروانه فعالیت از وزارت کشور و سایر نهادهای مربوط داشته اند یا، مطابق عرف رایج بین الملل، احزاب شناخته شده و شناسنامه دار، بدون دارا بودن کاغذی ممهور به مهر وزارت کشور یا وزارتخانه و نهاد حکومتی دیگری نیز رسمی تلقی شده و به همایش دعوت شده‌اند؟ در این صورت، نهضت آزادی ایران به برادران مسئول حزب موتلفه اسلامی توصیه می کند كه برای پرهیز از دوگانگی در رفتار ـ که به هیچ وجه زیبنده حزب با سابقه موتلفه اسلامی نیست ـ از حقوق احزاب و گروههایی که بعضا با کارشکنی برخی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه از دریافت پروانه محروم شده اند دفاع کرده، خواستار رفع تضییقات ایجاد شده و بهره‌مند شدن این احزاب از حقوق مدنی، مطابق با قانون اساسی و دیگر قوانین ذی‌ربط، شوند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)