تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«گروگان‌‌گیری چندین پلیس توسط اشرار مسلح»

خبرگزاری‌های ایران در حالی از ربوده شدن ۱۶ مأمور پلیس این کشور از سوی اشرار مسلح خبر می‌دهند که رسانه‌های پاکستان تعداد افرادی که از سوی این گروه ناشناس به گروگان گرفته شده‌اند را ۳۲ تن اعلام کرده‌اند.

به‌گفته مقام‌های پلیس ایران، این گروگان‌‌گیری در ساعت دو بامداد (شنبه) در منطقه سراوان انجام شده است. سراوان واقع در ۳۵۰ کیلومتری زاهدان هم مرز با پاکستان است.

خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر و به نقل از احمد طاهری یکی از افسران پلیس این استان نوشت که این مهاجمان با سرویس‌های اطلاعاتی خارج از کشور مرتبط هستند.

خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما برخی از منابع عبدالمالک ریگی و گروه وی را عامل آن می‌دانند.

این گروه سال گذشته نیز ۲۱ کارگر بندری ایرانی را ربوده بود که نیروهای امنیتی پاکستان و سپاه ایالت سرحد شمال غرب پس از عملیاتی در منطقه مندبیلو در نزدیکی مرز آنان را آزاد کردند.

این در حالی است روزنامه داون پاکستان در گزارشی از کویته نوشت که شبه‌نظامیانی که هویت آنان هنوز مشخص نشده است، ۲۸ سرباز ایرانی را در پاسگاه‌های بازرسی در طرف ایرانی مرز استان سیستان و بلوچستان با پاکستان ربودند.

روزنامه داون همچنین از آماده‌باش نیروهای امنیتی پاکستانی خبر داده و می‌نویسد:‌ «مقامات ایرانی درباره آدم‌ربایی روز جمعه به مقامات پاکستانی اطلاع دادند و از آن‌ها برای یافتن و آزادی سربازان ربوده شده درخواست کمک کرده‌اند.»

براساس گزارش این روزنامه، افراد متعلق به یک گروه به دو پاسگاه بازرسی در مناطق هیندوان و ایکاباد در سیستان و بلوچستان که نیروهای پاسداران در آن مستقر بودند حمله کردند و 32 سرباز را به گروگان گرفتند.

آدم ربایان بعدا چهار‌نفر از سربازان را آزاد کردند. این چهار نفر خبر را به گوش مقامات رساندند و گفتند آدم‌ربایان به سختی آنان را کتک زدند.

پلیس ایران، گروه شورشی موسوم به جندالله را مسئول گروگان‌گیری سال گذشته و همچنین حملات مسلحانه و ربودن افراد در این استان عمدتاً سنی‌نشین بلوچ معرفی کرده است.

تحویل برادر عبدالمالک ریگی
برخی منابع آگاه در تهران نیز امروز اعلام کرده‌اند که عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی را از مقامات پاکستان تحویل گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس با اعلام این خبر به نقل از یک مقام آگاه نوشت:‌ «عبدالحمید ریگی از اشرار معروف منطقه و عامل کشتار مردم، صبح امروز درفرودگاه اسلام آباد از سوی مقامات ایران تحویل گرفته شد و با یک فروند هواپیمای اختصاصی به سمت ایران انتقال داده شد.‏»

ریگی از سال گذشته تاکنون در زندان کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زندانی بود.

پیشتر مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از تحویل گرفتن قریب‌الوقوع 9 عضو گروه عبدالمالک ریگی از پاکستان خبر داده بود.

ایران، شبه‌نظامیان جند‌الله به رهبری عبدالمالک ریگی را متهم می‌کند که به نفع سیا در ایران جاسوسی می‌کنند اما سیا هر گونه ارتباط مستقیم با این گروه را رد کرده است.

گروه جند‌الله در منطقه بلوچستان واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را برضد تاسیسات نظامی و مقامات ایران در داخل این کشور انجام داده است.

این گروه همچنین متهم است که در دو سال اخیر چندین اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان مرتکب شده است. راهبندان، کشتار مسافران در منطقه تاسوکی زابل، انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه در زاهدان و انفجار بمب صوتی در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان از مهمترین اتهامات آن‌ها اعلام شده است.


در همین رابطه:
تحویل ۹ عضو گروه جند‌الله به ایران
درگیری نیروهای نظامی ایران با جندالله
اعدام دو عضو «گروه ریگی» در ایران

نظرهای خوانندگان

شرم آور است.
این چندین و چندمین بار است، اصلن روال تان این است که خبر نقل می کنید و تمام اتهامات یک طرف را به دُم طرف دیگر می بندید، بدون این که در تیتر خبر بگویید که این خبر به گفته ی فلان یا بهمان است و ما فقط ناقل آن هستیم.
گفته اید: "گروگان‌‌گیری چندین پلیس توسط اشرار مسلح"
مگر شما آن جا بوده اید و با آن کسانی که آن حمله ی ادعایی را کرده اند مصاحبه کرده اید و شنیده اید که آنان خود را "اشرار" نامیده باشند؟
شرم آور است، اگر فردای روزگار معلوم شود که قضیه چیز دیگری بوده و آن ادعا (: اشرار ) از جانب کسانی بوده که خودشان یک طرف قضیه بوده اند و طرفین مثلن ، دو طرف یک دعوای سیاسی- نظامی ی محلی بین نیرو های مسلح منطقه بوده اند، چه خواهید کرد؟
پس،لطفن خودتان را قاطی درگیری ی -دو طرفی که قرار نیست در موردشان به قضاوت برخیزید و اصلن نمیشناسیدشان- نکنید، از منظر اخلاقی و مشتری پسندی، برایتان گران تمام خواهد شد.

پس درست این است که در ابتدای عنوان (تیتر) و در ابتدای متن خبر تاکید کنید: " به گفته ی پلیس ایران" یا "به گفته ی منابع رسمی ی دولتی ی ایران".
لطفن تجربه ی "حرکت به سوی رسانه ی بی طرف" را برای ما تلخ نکنید. در میهن دردمند ما، تلخی ها به حد کفایت وجود دارند، شما به آن ها نیفزایید، شمایی که جان بسلامت به در برده اید و در کنج عافیت مدعی هستید که برای ما اسیران می خواهید کاری کنید. بله، شما را می گویم!
با سپاس
-------------------
زمانه: دوست گرامی، تلاش زمانه برای حفظ بی طرفی در روایت خبر است. از این رو کلیه مواردی که جنبه ادعایی دارند با گیومه و همچنین ذکر منبع در ابتدای نقل قول‌ها مشخص شده‌اند.
در تیتر این مطلب هم با توجه به اینکه مضمون تیتر یک مضمون ادعایی است گیومه به کار رفته است.
به این معنی تیتر این خبر، تیتر استنباطی زمانه نیست و نقل قولی‌است و در آن گیومه برای برجسته‌سازی یک مضمون ادعایی به عنوان رویه‌ای روزنامه‌نگارانه استفاده شده‌است.

-- امیدوار ، Jun 14, 2008 در ساعت 11:57 AM

بگذارید بلوچها برای خود تصمیم بگیرند.چرا نباید نیروهای انتظامی ونیروهای ارگانهای دولتی از خود بلوچها باشد ؟چرا استانداران و فرمانداران نباید از خود بلوچها باشد؟ تا به کی تبعیض؟؟؟؟؟؟؟دیگر بس است بهتر است بهم احترام بگذاریمو انوقت دیگر نه کشتاریست ونه گروگانگیری

-- بدون نام ، Jun 20, 2008 در ساعت 11:57 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)