تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت وزارت بهداشت با نصب خودپرداز کاندوم

وزارت بهداشت ایران با صدور اطلاعیه‌ای، با نصب خودپرداز‌های سرنگ و کاندوم در سطح شهر تهران مخالفت کرد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران اعلام کرده بود که قصد دارد در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال، پنج دستگاه خودپرداز سرنگ، کاندوم و وسایل استریل بهداشتی برای کاهش خطر انتقال بیماری‌ها در معتادان تزریقی در سطح شهر تهران نصب کند.

در اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت که روز یکشنبه خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، در خصوص نصب این خودپردازها در سطح شهر، آمده است: «عرضه کنترل‌نشده این قبیل لوازم در محیط‌‌‌هایی که امکان مداخلات آموزشی نباشد، به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.»

وزارت بهداشت هم‌چنین هشدار می‌دهد که عرضه این‌گونه لوازم در محیط‌های غیرآموزشی، باعث ریخته شدن قبح رفتارهای پرخطر خواهد شد.

پیش از این قرار بود که در مرحله اول این طرح دو دستگاه خودپرداز در دو منطقه آسیب‌خیز تهران از نیمه بهمن‌ماه ۸۶ نصب و راه‌اندازی شود.

کارشناسان معتقدند که وجود دستگاه‌های خودپرداز کاندوم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی یا ایدز مؤثر باشد.

اما وزارت بهداشت در اطلاعیه خود می‌آورد: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از این قبیل لوازم به عنوان اهرمی برای ایجاد فضای آموزشی به افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، استفاده می‌کند و عرضه کنترل‌نشده آن، برنامه‌های این وزارتخانه را در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی با مشکل روبه‌رو می‌کند.»

سال‌هاست که دستگاه‌های خودپرداز کاندوم در اغلب کشورهای جهان به عنوان راهی برای جلوگیری از شیوع ایدز، بیماری‌های مقاربتی و بارداری‌های ناخواسته در سنین کم پدیدار شده‌اند.

بر اساس آمار‌های رسمی ارایه شده در ایران، شمار مبتلایان به ویروس HIV تا دی‌ماه سال ۸۶ به ۱۶ هزار و ۶۷۹ نفر رسیده است که از این تعداد، ۱۲۶۹ نفر وارد مرحله بالینی شده‌اند.

اعتیاد تزریقی با آلوده کردن ۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر، یعنی دو سوم کل افراد مبتلا، هم‌چنان نخستین عامل ابتلای افراد به ویروس HIV است.


در همین رابطه:
نصب دستگاه خودپرداز کاندوم و سرنگ در تهران
۵ خودپرداز کاندوم و سرنگ در تهران نصب می‌شود

نظرهای خوانندگان

vaghean adam moteasef mishe,ta kei gharare in afkare pusideh to keshvar vojud dashte bashe,ina chio mikhan kontrol konan,kasi ke bekhad bere mavade mokhader masraf kone ya sex kone ,ke az vezarate behdasht ejaze nemigre,to afghanestan ba nasbe hamchin dastgahi mikhalefat nashod...

-- sahar ، May 19, 2008 در ساعت 01:59 PM

وزارت بهداشت رو چه به اخلاقیات؟ شما مسئولید هرجوری و به هروسیله ای بیماری رو پیشگیری کنید . چطوره تهیه واکسن ایدز رو هم متوقف کنند تا قبح ماجرا نریزه؟

-- مژده ، May 19, 2008 در ساعت 01:59 PM

vezarate behdasht behtare ya ba sazmane mobareze bamavade mokhader hamkari ta negarane kontrole keyfiat ham nabashe ya la aghal sade raheshon nashe aghe gol nistid la aghal khar ham nabashid!

-- هادي ، May 19, 2008 در ساعت 01:59 PM

خیلی خیلی جالب بید. یعنی ثابت شد در جهان سوم هستیم.

فکر کنم جای اینا کاملا عوض باید بشه در واقع اینکار رو وزارت بهداشت باید می کرد و بعد ستاد مبارزه با مواد اعتراض می کرد نه بر عکس بالام جان.

به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را

-- مانی ، May 20, 2008 در ساعت 01:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)