تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نصب دستگاه خودپرداز کاندوم و سرنگ در تهران

برای نخستین بار در ایران، دستگاه خودپرداز سرنگ، کاندوم و وسايل استريل بهداشتي براي کاهش خطر انتقال بیماریها در معتادان تزريقي در تهران نصب می‌شود.

به گزارش ایسنا، جانشين دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است در مرحله اول دو دستگاه خودپرداز در دو منطقه آسيب‌خيز تهران از نيمه بهمن ماه نصب و راه اندازی خواهد شد.


کارشناسان معتقدند که وجود دستگاه های خودپرداز کاندوم می تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع بیماریهای مقاربتی یا ایدز موثر باشد(عکس تزئینی)

محمدرضا جهاني تاکید کرده که دو نمونه از اين دستگاه ساخته شده و پيش از اين، مورد بازديد قرار گرفته است، اما به دليل وجود برخي اشکالات به شرکت ايراني سازنده بازگردانده و هم اکنون در حال رفع اشکالات است.

بر اساس آمار‌های رسمی ارایه شده در ایران، شمار مبتلايان به ويروس HIV (ايدز) كشور تا اول دي ماه سال 86 به 16 هزار و 679 نفر رسيده است كه از اين تعداد، هزار و 269 نفر وارد مرحله بالینی شده‌اند.

اين در حالي است كه بر پايه آخرين آمار وزارت بهداشت، تا سه ماه پيش از اين، تعداد مبتلايان، 16 هزار و نود نفر برآورد شده بود.

هم‌اكنون از كل 16 هزار و 679 مبتلا، 94 درصد را مردان و 6 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.

همچنين اعتياد تزريقي با آلوده شدن يازده هزار و 257 نفر، يعني 5/67 درصد كل افراد مبتلا، همچنان نخستين عامل ابتلاي افراد به ويروس HIV عنوان شده‌ و عامل ابتلاي 9/22 درصد افراد مبتلا نيز نامشخص است. در حالي كه 6/7 و 5/1 درصد نيز به ترتيب از راه آميزشي و خون و فرآورده‌هاي خوني به ويروس ايدز، مبتلا شده‌اند و از سوي ديگر ابتلاي 6/0 درصد موارد نيز از راه انتقال مادر به كودك بوده است.

سالهاست که دستگاه های خود پرداز کاندوم در اغلب کشورهای جهان به عنوان راهی برای جلوگیری از شیوع ایدز، بیماریهای مقاربتی و بارداریهای ناخواسته در سنین کم پدیدار شده اند.

نظرهای خوانندگان

late's better than never

-- Behrouz ، Jan 11, 2008 در ساعت 11:00 AM

جای تشویق و قدر دانیه امیدوارم تعداد بیشتر در همه شهر ها بگذارند و نظارت جدی هم بشود

-- Mahmuti ، Apr 16, 2008 در ساعت 11:00 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)