تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«مبارزه ناتو با مواد مخدر، نمایشی است»

رییس‌پلیس ایران، ناتو را متهم کرد که از مبارزه نمایشی علیه کشت غیرقانونی مواد‌مخدر در افغانستان فراتر نمی‌رود و برای مقابله با تجارت تریاک اقدام نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز از تهران گزارش داد، ایران از طریق افغانستان؛ بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده تریاک جهان، کانال قاچاق مواد‌مخدر به غرب است. ناتو می‌گوید که هیچ الزامی برای هدایت عملیات مبارزه با مواد مخدر ندارد، اما در عین حال مایل است در این زمینه کمک بیشتری به مقامات افغان بدهد.

اسماعیل احمدی‌مقدم که ریاست اداره مبارزه با مواد مخدر ایران را نیز برعهده دارد، در گفت وگویی کم‌سابقه در دفتر کارش در شمال تهران به رویترز گفت: «ما مدارکی در دست داریم که نشان می‌دهد مبارزه ناتو علیه قاچاق مواد مخدر بیش از آن‌که واقعی باشد، مبارزه‌ای سمبلیک است.»

وی ادامه داد: «در مورد آزمایشگاه‌های محل تولید هروئین و شیشه در افغانستان اطلاعات لازم را در اختیار داریم و این اطلاعات مستقیم و غیرمستقیم در اختیار کشورهای عضو ناتو قرار می‌گیرد، اما شاهد برخورد ناتو با این آزمایشگاه‌ها نیستیم.»

احمدی‌مقدم به گزارش «دفتر جرایم و مواد‌مخدر سازمان‌ملل» اشاره کرد که حاکی است کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۰۷ به بیشترین حد خود رسیده است.

وی گفت که پس از ۷ سال اشغال افغانستان، نامعقول است که ناتو بگوید در این کشور هستیم، اما هیچ قدرتی نداریم.

ایران با افغانستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و از طرف گروه‌های جنایت‌کاری که می‌خواهند تجارت سودآور خود را به غرب برسانند، تحت فشار زیادی است.

به گفته احمدی مقدم، ایران سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند و بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل امنیتی این کشور از زمان انقلاب ۱۹۷۹ تاکنون در راه مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر به ویژه در مناطق مرزی جان باخته‌اند.

گزارش‌های «دفتر جرایم و مواد‌مخدر سازمان‌ملل» با اشاره به ناکامی افغانستان و تلاش‌های بین‌المللی به رهبری بریتانیا در مقابله با مشکل تولید مواد مخدر در این کشور، حاکی است که افغانستان ۹۳ درصد از تریاک جهان را تولید می‌کند و پس از چین قرن نوزدهم، بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر به شمار می‌رود.

بخش اعظم خشخاش افغانستان در جنوب این کشورکه تحت نفوذ شبه‌نظامیان طالبان است و دولت کابل بر آن کنترل اندکی دارد، تولید می‌شود.

به گفته منابع امنیتی در افغانستان، مبارزان طالبان که عهد به پیشبرد مبارزه خود برای بیرون راندن نیروهای خارجی بسته‌اند، ۱۰ درصد خشخاش تولیدی را به عنوان سهم خود برمی‌دارند.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل همچنین ضمن تقدیر از تعهد ایران در مهار قاچاق مواد مخدر، نسبت به رونق تجارت تریاک در جنوب افغانستان ابراز نگرانی کرده است.


در همین رابطه:
ایران: ناتو نسبت به قاچاق مواد مخدر بی‌تفاوت است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)