تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران: ناتو نسبت به قاچاق مواد مخدر بی‌تفاوت است

ایران با متهم کردن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بی‌تفاوتی درقبال مشکل روزافزون قاچاق مواد‌مخدر از افغانستان به کشور‌های اروپایی، از آنان خواست در مقابله با قاچاق هروئین و دیگر مواد‌مخدر به تهران کمک کنند.

ایران از طریق افغانستان تولید کننده شماره یک تریاک در جهان، به مسیر قاچاق هروئین به غرب تبدیل شده است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: «مهم‌ترین دلیل عدم توفیق در مبارزه با مواد‌مخدر و افزایش تولید مواد طبیعی و مصنوعی، فقدان برنامه‌ریزی مشخص مبتنی بر لحاظ نمودن اولویت‌های بومی و منطقه‌ای است.»

احمدی‌مقدم که روز گذشته در دومین اجلاس مشترک وزرای مواد مخدر ایران، پاکستان و افغانستان که با حضور آنتونیو کاستا، مدیرکل دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران، برگزار شد، سخنرانی می‌کرد، افزود: «ما می‌دانیم که نیروهای ناتو و بیگانه مستقر در افغانستان نیز نسبت به پدیده کشت خشخاش در این کشور بی‌تفاوت هستند.»

ناتو در حال حاضر ۵۰ هزار نیرو در افغانستان دارد.

ایران سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برای مقابله با مواد مخدری از افغانستان به مقصد اروپا وارد ایران می‌شود هزینه می‌کند.

براساس آمارهای بخش مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد، کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۰۷، ۱۹۳ هزار هکتار از زمین‌های این کشور را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که مقامات امنیتی در افغانستان می‌گویند سود ناشی از این تجارت باعث تجدید قوای مجدد شبه‌نظامیان طالبان شده است.

آنتونیو ماریا کوستا مدیرکل دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل هم با استقبال از تلاش‌های ایران در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر گفت که همچنان نیروهای پلیس ایران جان خود را در این را از دست می‌دهند.

از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران، تاکنون بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی این کشور در راه مقابله با قاچاق مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)