تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی محدود می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه‌ای را در دست بررسی دارد که بر اساس آن، دسترسی دولت به حساب ذخیره ارزی را محدود می‌کند.

هاشمی رفسنجانی رییس این مجمع نیز هفته گذشته با انتقاد از سیاست‌های «آزمون وخطا»ی دولت محمود احمدی‌نژاد، گفته بود که نظارت این نهاد از این پس بر عملکرد دولت نهم افزایش خواهد یافت.

حسن روحانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام این خبر در جمع مردم کرمان گفت که مجلس شورای اسلامی هم باید بر حساب ذخیره ارزی نظارت داشته باشد.

به اعتقاد برخی از نمایندگان فعلی مجلس، هیأت رییسه مجلس هفتم متهم است که در خصوص برداشت غیرقانونی دولت از حساب ذخیره ارزی سکوت کرده است.

احمد‌ توکلی و الیاس نادران، دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این اعلام کرده بودند که دولت مبالغ هنگفتی را بدون اجازه نمایندگان برداشت و صرف واردات کرده است.

به گزارش وب‌سایت مجمع تشخیص مصلحت، ‌آقای روحانی هم‌چنین از دولت خواست که برنامه‌های خود را بر اساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله توسعه در ایران اصلاح کند.

هفته گذشته داوود دانش جعفری، وزیر سابق اقتصاد در مراسم تودیع خود، اعلام کرده بود که رییس‌جمهور به برنامه چهارم توسعه اعتقادی ندارد.

آقای روحانی در مورد تورم ناشی از مصوبات هیأت دولت در سفر‌های استانی هم گفت: «اصل این سفرها خوب است؛ ولی شیوه اجرایی آن را نمی‌‌دانم. چون من نمی‌‌دانم چگونه ۲۰۰ مصوبه در دو ساعت تصویب می‌‌شود.»

برخی منتقدان اقتصادی دولت معتقدند رویکرد دولت به حساب ذخیره ارزی به عنوان آسان‌ترین راه ممکن برای حل تمام مشکلات اقتصادی باعث شده‌ است تا این حساب ضمن فاصله گرفتن از اهداف اولیه تأسیس خود، به عاملی برای افزایش نقدینگی و رشد تورم بدل شود.


در همین رابطه:
ته‌دیگ حساب ذخیره ارزی
نظارت مجمع تشخیص مصلحت بر عملکرد دولت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)