تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پانزده اردیبهشت؛ آغاز طرح نظارت بر شرکت‌های خصوصی

پلیس ایران از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سخت‌گیری در مورد شرکت‌های خصوصی که موازین اخلاقی را در زمینه پوشش شرعی رعایت نکنند، آغاز می‌کند.

احمد روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی این نیرو که روز گذشته در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، در دفاع از چهارمین دور اجرای طرح امنیت اجتماعی در ایران گفت: «در بعضی از شرکت‌ها، خانم‌ها اصلاً روسری سرشان نیست و لباس مبتذلی بر تن دارند. هم‌چنین ارتباطاتی که با همکارانشان برقرار می‌کنند، بر خلاف قانون، شرع و عرف است.»

خبرگزاری ایسنا که این اظهارات را منتشر کرده، هم‌چنین به نقل این مقام بلند‌پایه پلیس نوشت که این شرکت‌ها، خانه‌های خصوصی نبوده و نظارت بر آن‌ها از وظایف پلیس است.

بر اساس موازین شرعی، در ایران، زنان ملزم به پوشاندن موهایشان و پوشیدن مانتوهای بلند و گشاد در اماکن عمومی از جمله دفاتری هستند که با آقایان همکارند.

پلیس گه‌گاه این شرکت های خصوصی را به منظور اطمینان از رعایت این معیار کنترل می‌کند و در صورت لزوم این دفاتر را می‌بندد.

برخی از کافی‌شاپ‌ها در ایران نیز پس از آن‌که پلیس اعلام کرد فروشندگان یا مشتریان این مراکز معیارهای گفته شده را رعایت نکرده‌اند، بسته شدند.

رستوران‌ها و امکان عمومی دیگر در ایران اغلب پیام‌هایی را در مغازه هایشان نصب کرده‌اند که در آن‌ها از مشتریان خواسته شده حجاب اسلامی را رعایت کنند.

طرح مبارزه با بدحجابی در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما و تابستان آغاز می‌شد و کمی پس از آن فروکش می‌کرد؛ اما این طرح سال گذشته تا زمستان ادامه یافت و با زنانی که شلوارهای تنگ می‌پوشیدند و مردانی که موهایشان را به سبک غربی آرایش می‌کردند، برخورد شد.

کسانی که معیارهای پوشش را رعایت نمی‌کنند، معمولاً دراولین بار با تذکر نیروهای گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند و در برخی موارد نیز تا پاسگاه پلیس روانه خواهند شد. اما در صورت تکرار این تخلفات آن‌ها بازداشت و به دادگاه فرستاده می‌شوند و مجبور به گذراندن کلاس‌های ارشاد هستند.


در همین رابطه:
پلیس: شرکت خصوصی، حریم شخصی نیست
«ارتقای امنیت اجتماعی» یا نقض حقوق شهروندی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)