تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پلیس: شرکت خصوصی، حریم شخصی نیست

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پلیس ایران در آغاز چهارمین دور از طرح «امنیت اجتماعی» که از سال گذشته در این کشور آغاز شده است، گفت که شرکت‌های خصوصی، حریم شخصی محسوب نمی‌شوند.

پلیس ایران در یک‌سال گذشته، سه طرح با عناوین «مبارزه با بدحجابی»، «جمع‌آوری معتادان پرخطر» و «برخورد با اراذل و اوباش» در سطح این کشور اجرا کرده است. دراین طرح‌ها هزاران جوان با تذکر ماموران پلیس مواجه شده یا دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

روزنامه‌ کیهان در شماره امروز (یکشنبه) خود به نقل از آقای احمدی‌مقدم نوشت:‌ «در اجرای این طرح، نظارت دقیق‌تری بر فعالیت شرکت‌های خصوصی می‌شود تا اگر روابط ناسالمی در آن‌جا ایجاد شده برخورد شدیدتری صورت گیرد.»

براساس این طرح پلیس ایران می‌تواند فعالیت تمام شرکت‌های خصوصی در این کشور را تحت‌نظر گرفته و اقدام به بازرسی از دفاتر این شرکت‌ها کند. فرمانده پلیس ایران، اجرای این طرح را بر اساس خواسته بسیاری از خانواده‌های ایرانی در برخورد با شرکت های خصوصی دانست.

این در حالی است که برخی از حقوق‌دانان اجرای طرح‌های امنیتی و اجتماعی پلیس را نقض حقوق‌بشر در ایران ارزیابی می‌کنند.


محمد‌علی دادخواه یکی از حقوق‌دانانی است که به اجرای این طرح‌ها انتقاد می‌کند.

وی در گفت وگویی با وب‌سایت آفتاب که امروز متن آن منتشر شده است، گفت:‌ «امنیت اجتماعی یعنی هر کس احراز و احساس کند در سرزمین خودش امنیت دارد، اما اگر ما تحت این نام به حدود و ثغور شخصی وارد شویم این عدم امنیت است.»

اما فرمانده پلیس کشور اعلام کرده است: «تعریف حریم خصوصی با شرکت‌های خصوصی متفاوت است و بنابراین مداخله در حوزه شرکت‌های خصوصی و اصناف در چارچوب قانون نظارت بر اماکن عمومی انجام می‌شود.»

برخوردهای پلیس در ایران در شرایطی ادامه می‌یابد که هنوز اعتراضات حقوقی به نحوه دستگیری و نگهداری بدون محاکمه افراد ادامه دارد، و علاوه بر آن اعدام شماری از این دستگیرشدگان و اعلام صدور کیفر خواست اعدام برای شماری دیگر، اعتراضات جهانی و داخلی را برانگیخته است.

در همین زمینه عمادالدین باقی که هم اکنون در زندان به‌سر می‌برد در شهریورماه سال گذشته با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به مراجع دینی و شماری از رهبران احزاب ایرانی از آنان خواسته بود تا در برابر "موج اعدام‌ها" سکوت نکنند.

باقی در این نامه گفته بود:‌ «اعدام‌های اخیر که بسیاری از آن‌ها مرتکب هیچ قتل نفسی نشده بودند و بنا ‌به اقرار برخی متولیان، صرفا به قصد ارعاب انجام شده است مصداق بارز اسراف در قتل است.»

در همین رابطه
دستگیری ۴۵ نفر در شب گذشته

۱۷ هزار تذکر بدحجابی به مسافران فرودگاه‌ها

واکنش فرمانده ناجا به اعتراض هاشمی شاهرودی

«ارتقای امنیت اجتماعی» یا نقض حقوق شهروندی

جنتی: اگر علی بود بیش از اینها اعدام می‌کرد

نظرهای خوانندگان

" اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏اى از گمانها گناه است و دراموریکدیگرتجسس نکنید " (ایه ۱۲سوره ۴۹ از قران) بیاد بیاوریم که ترویج این اعمال گناه الود ازخمینی اغاز شد که همسایگان را به تجسس دررفتار یکدیگر تشویق می کرد که بدین وسیله عوامل ضدانقلابی؟؟ را شناسایی کنند!! وای بر عاقبت اینگونه طرحهای امنیت اجتماعی ومجرمین مسول اجرای انها.

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 05:36 PM

چه‌ کسی به رفتار پلیس نظارت می‌کنه که دستگاه خصوصی نیست؟! چه کسی پرونده سردار زارع رو پیگیری می‌کنه که دادگاه‌ش چون خودش اتفاقاً مسوول امنیت اجتماعی بوده خصوصی نباشه، البته اگر دادگاهی باشه!
چه کسی به رفتار پلیس در این طرح امنیت اجتماعی که از قضا اکثر مردم ازش متنفرند (البته غیر از کسایی که با تلویزیون مصاحبه می‌کنند و سردار زارع) نظارت می‌کنه؟

-- هومن ، Apr 27, 2008 در ساعت 05:36 PM

این طرح خوبی است به شرط آنکه ما هم(مردم ایران) بتوانیم از چگونگی روابط در بیت رهبری مطلع شویم.

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 05:36 PM

میخوای از چی سر در بیاری؟ واسه اینکه بدونی تو ییت رهبر و بقیه این آشغالا چه خبره کافیه فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینمای مخملباف رو ببینی. باز صد رحمت به قاجار

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 05:36 PM

تامین اجتماعی توسط پلیس یعنی گرفتن پول (باج سبیل) از مثلا خاطی راه دیگری برای تامین جیب مامورین وگرنه هیچ کس مانند خود مردم نمی توانند با رعایت حقوق شهروندی به این امر دست یابند

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 05:36 PM

ـ ۱ ـ یکی مثل احمدی مقدم باید هم سخنگوئی مثل حسین شریعتمداری که خود سراسر عقده و خود هیچ بینی و حقیر در نگاه دیگران بویژه طبقه نسوان است تا به ان حد که بعد از تغییر حکومت و غصب چنین مکان عظیمی مانند مؤسسه کیهان هم هنوز اتش خشم و حسرتش از رژیم گذشته خاموش نگشته و با اتش بیاری چنین معرکه هائی وظیفه ئی جز به اتش زدن جان و روح مردمان عادی کاری دیگر ندارد ، داشته باشد تا اعلامیه هایش را اینجا و انجا پخش کند !.
ـ ۲ ـ تنها نیروهای انتظامی پست و جبون هستند که با به میان کشیدن پای مردمان بیگناه و به نام انان بهانه هائی داشته باشند که با فراهم کردن مزاحمت برای افراد و شرکتهای خصوصی و با سوئ استفاده از »» زور قانون «« ، از انان باج خواهی کنند و انگاه با دریافت باج سبیلهای ماهیانه انان را به حال خود رها نمایند !.
ـ ۳ ـ اخر بدبختها ، اول بروید معنی کلمه »» خصوصی «« را یاد بگیرید و بعد خود را مسخره خاص و عام نمائید !. حریم خصوصی و یا شرکت خصوصی و یا خانه خصوصی و یا ماشین خصوصی و یا کلاس خصوصی نامشان بر روی خودشان است ! و اگر عنوان خصوصی دارند یعنی خصوصی هستند و هیچ قدرت قانونی و یا غیر قانونی حق مداخله و بازرسی انان را ندارد مگر به حکم دادگاه ، انهم نه هر دادگاهی بخصوص هم اگر از نوع قرون وسطائی رژیم اسلامی باشد و نه به هر دلیل خود بخواهی هم ، مانند انچه توسط نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی اعمال میشود ، بلکه در ان مکان اعمال خلاف عفت »» عموم « و یا ساخت و تولید و اشائه ی مواد مخدر و یا الکلی و یا انفجاری در حال انجام گرفتن است !. انهم نه کشکی ، بلکه طی مراحل قانونی »» خاصی «« همچون تحت تعقیب قرار دادن مظنونان و جمع اوری مدارک محکم و محکمه پسند و با در اختیار گذاردن وکلای دفاعی استخدام شده توسط مظنونان به انان و بوسیله نیروهای ویژه قابل انجام خواهد بود !. در ان صورت نیز پلیس و ادارات مربوطه به این تحقیقات و تعقیبها و جستجوها و بازداشتها خود را اماده انکه توسط وکلای مظنونان به محاکمه کشیده شوند و مجبور به پرداخت تاوانهای کلان مالی به انان نیز گردند نموده اند !.
حریم و بخش و زندگی و مشاغل »» خصوصی «« شهروندان یک کشور که »» طویله «« نیست که هر کس و هر وقت و هر طور که دلش خواست سرش را بیاندازد پائین و برود تو و هر کاری هم که دلش خواست در انجا انجام دهد !!.
داوید فاخری.

-- Daveed ، Apr 28, 2008 در ساعت 05:36 PM

الا يا ايها الساقي ادر كاسا ونا ولها
كه عشق آسان نمود اول ولي افتاد مشكل ها

من نيز به اين وضعيت معترضم
يك شاعر چگونه در چنين فضايي نظربازي كند و شعر بگويد آن وقت هي بگوييد چرا كسي ديگر مثل حافظ نمي تواند شعر بگويد؟! زمان ما محتسب و گزمه و از اين حرف ها بود اما ديگر داخل خانه ي آدم را وارسي نمي كردند! مي رفتيم شراب مي خورديم و هزارجور شيطوني ديگر مي كرديم توي خونه ي خودمون، كسي هم باهامون كار نداشت، شعرمونو مي سروديم و آن ها واسه اين كه مگس پروني نكنن به کارشون ادامه مي دادن!

-- حافظ شيرازي ، Apr 28, 2008 در ساعت 05:36 PM

پنجمین مرحله طرح امنیت اجتماعی باید نظارت و بازرسی از حوزه علمیه قم (برای جلوگیری از گسترش ایدز) باشد.

-- Arash ، Apr 28, 2008 در ساعت 05:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)