تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بی‌اطلاعی ایران از بسته پیشنهادی ۱+۵

سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران اعلام کرد که این کشور با هرگونه پیشنهاد قدرت‌های بزرگ که حقوق تهران را در زمینه هسته‌ای به رسمیت نشناسد، مخالفت می‌کند و در عین حال هیچ اطلاعی از محتوای بسته پیشنهادی آنان ندارد.

به‌گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمد‌علی حسینی امروز(دوشنبه) درنشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد تازه قدرت‌های بزرگ برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران گفت: «مشوق‌هایی که ناقض حقوق ملت ایران باشد مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.»

شش قدرت بزرگ مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه در لندن تصمیم گرفتند بسته پیشنهادی جدیدی به ایران ارائه کنند تا تهران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را در طول مذاکرات متوقف کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که بر اساس قانون اساسی در همه امور کشور حرف آخر را می زند روز یکشنبه گفته بود قدرت‌های جهان نباید اجازه یابند ایران را از حقوق مشروعش محروم کنند.

حسینی هم چنین در خصوص پیشنهاد تازه‌ای که قرار است ایران به زودی آن را برای قدرت‌های جهان ارسال کند گفت: «در بسته پیشنهادی بر محترم شمردن حقوق ملت‌ها و حاکمیت ملی کشورها تاکید شده است.»
به‌گفته وی ایران با پیشنهاد جدید خود قصد دارد وضع کنونی جهان را اصلاح کند.

پنج عضو دائم سازمان‌ملل که دارای حق وتو هستند همراه با آلمان، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را شرط اصلی برای از سرگیری مذاکرات با ایران می دانند با این حال ایران تاکنون قاطعانه این شرط را رد کرده است.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش با هدف تولید برق و در راستای همه قوانین بین المللی صورت می‌گیرد و آن‌طور که غرب مدعی است، بدنبال تولید سلاح های هسته‌ای نیست.

تعلیق مذاکره با آمریکا درباره عراق
حسینی همچنین در ادامه نشست مطبوعاتی از به تعلیق درآمدن گفت وگوهای ایران با آمریکا بر سر امنیت عراق خبر داد.

این برای نخستین‌بار است که تهران به‌طور رسمی اعلام می‌کند که حاضر نیست با طرف‌های آمریکایی برسر امنیت عراق گفت وگو کند.

وی اعلام کرد که تا زمانی‌که نظامیان آمریکایی به حملات خود برضد شبه‌نظامیان شیعه پایان ندهند، ایران وارد دور جدید گفت وگوها با آمریکا نخواهد شد.
پیشتر خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از یک مذاکره کننده بلندپایه ایرانی اعلام کرده بود که با توجه به ادامه حملات آمریکا برضد مردم عراق، انجام گفت وگوهای جدید بین ایران و امریکا درباره امنیت عراق امکان پذیر نیست.

ایران و آمریکا از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تاکنون، سه دوره گفت وگو در سطح سفرای دو کشور در خصوص عراق انجام داده‌اند.

در همین رابطه:
«حمایت ایران از نبرد با شبه‌نظامیان عراق»
اعلام نگرانی ایران از تشدید تنش‌ها در عراق
"نقش سازنده ایران در حل بحران بصره"

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)