تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«حمایت ایران از نبرد با شبه‌نظامیان عراق»

رییس هیئت ائتلاف شیعیان حاکم بر عراق پس از بازگشت از دیدار خود از تهران اعلام کرد که ایران از دولت عراق در نبرد با شبه‌نظامیان حمایت می‌کند.

رویترز از بغداد گزارش داد، خالد العطیه نایب رییس مجلس عراق با قرائت بیانیه کوتاهی در تلویزیون الفرات عراق گفت که این هیئت مذاکرات «مهم و سازنده ای» با مقامات ایران درباره اوضاع امنیتی عراق انجام داده است.

بر اساس این گزارش، اعضای ائتلاف گفته‌اند که این هیئت برای درخواست توقف حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه در حال نبرد با نیروهای آمریکا و نیروهای امنیتی عراق به تهران فرستاده شده است. اما عطیه به این اتهامات اشاره‌ای نکرد.

وی گفت: «این هیئت شاهد موضع مثبت براداران ایرانی در حمایت از تلاش‌های دولت برای گسترش حاکمیت خود بر کشور و نبرد با متمردین بود.»

هنگامی که این هیئت در ایران به سر می‌برد‌، اعضای ائتلاف گفته بودند که این گروه شواهد و مدارکی برای نشان دادن حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در عراق عرضه خواهند کرد.

علی الدباغ سخنگوی دولت عراق نیز پیشتر گفته بود که این هیئت سوالاتی با خود دارد که نیازمند پاسخگویی تهران است. با این حال وی گفت که هیچ «مدرک جدی» در خصوص حمایت ایران از شبه‌نظامیان عراقی وجود ندارد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش مشابهی نوشت که خالد العطیه به این که آیا با رهبران جنبش طرفدار مقتدی صدر که در ایران هستند یا با خود وی دیداری داشته است یا خیر اشاره ای نکرد.

صالح العبیدی سخنگوی جنبش صدر روز پنج شنبه گفته بود که مقتدی صدر از دیدار با فرستادگان دولت که قرار بود در مورد راه‌های کاهش خشونت‌ها با وی گفت‌و‌گو کنند امتناع کرده بود.

در همین حال مقامات ایرانی پس از دیدار با هیئت عراقی در خصوص استفاده از هرگونه فشار بیش از اندازه به شبه‌نظامیان شیعه در عراق هشدار دادند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مقامات ایرانی در این خصوص نوشت: «ما از تلاش‌های دولت عراق برای خلع‌سلاح شبه‌نظامیان در این کشور استقبال می‌کنیم اما توصیه داریم که خود را در مقابل مردم قرار ندهند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)