تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعتراض ۶۲۰ فعال سیاسی،اجتماعی و فرهنگی به رییس قوه قضائیه

620 فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران خواستار آزادی زنان بازداشت شده در تجمع روز یکشنبه مقابل دادگاه اوین شدند.


در این نامه آمده است: در شرایطی که این تجمع بر مبنای اصول 9 و 27 قانون اساسی ایران و همچنین ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر که "آزادی" و "حق برگزاری تجمعات غیرمسلحانه" را برای شهروندان به رسمیت شناخته شده است، در حال انجام بود ماموران دادستانی به صورت سازمان یافته و خشونت آمیز به مقابله با آن پرداختند.

جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر است و بر اساس بند یک ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر"هرشخصی حق دارد ازآزادی تشکیل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت آمیز بهره مند گردد." حقی که به طور مکرر در دیگر کنوانسیون های بین المللی و مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل از جمله "اعلامیه حقوق ومسئولیت افراد، گروه ها وارگان های جامعه جهت ترویج و حمایت حقوق بشر و آزادی هایاساسی شناسایی شده جهانی" بر آن تاکید شده است.


در اصل نهم قانون اساسی ایران نیز تصریح شده است:" هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را، هرچند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.".

اصل بیست و هفتم نیزتاکید می کند: "تشکیل اجتماعات و راهپیمائیها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است."

در میان 620 امضاکننده این نامه، نام فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان، فعالان جنبش زنان و فعالان جنبش‌دانشجویی، استادان دانشگاه، پژوهشگران، وکلا و حقوقدان‌های بسیاری به چشم می‌خورد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


گپی با یک آدم معمولی

میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۵

چهار ماه در تابوت می‌خوابیدم

وبلاگستان در سالی که گذشت

گفت‌وگویی با عباس کیارستمی