رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۵

اعتراض ۶۲۰ فعال سیاسی،اجتماعی و فرهنگی به رییس قوه قضائیه

620 فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران خواستار آزادی زنان بازداشت شده در تجمع روز یکشنبه مقابل دادگاه اوین شدند.


در این نامه آمده است: در شرایطی که این تجمع بر مبنای اصول 9 و 27 قانون اساسی ایران و همچنین ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر که "آزادی" و "حق برگزاری تجمعات غیرمسلحانه" را برای شهروندان به رسمیت شناخته شده است، در حال انجام بود ماموران دادستانی به صورت سازمان یافته و خشونت آمیز به مقابله با آن پرداختند.

جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر است و بر اساس بند یک ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر"هرشخصی حق دارد ازآزادی تشکیل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت آمیز بهره مند گردد." حقی که به طور مکرر در دیگر کنوانسیون های بین المللی و مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل از جمله "اعلامیه حقوق ومسئولیت افراد، گروه ها وارگان های جامعه جهت ترویج و حمایت حقوق بشر و آزادی هایاساسی شناسایی شده جهانی" بر آن تاکید شده است.


در اصل نهم قانون اساسی ایران نیز تصریح شده است:" هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را، هرچند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.".

اصل بیست و هفتم نیزتاکید می کند: "تشکیل اجتماعات و راهپیمائیها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است."

در میان 620 امضاکننده این نامه، نام فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان، فعالان جنبش زنان و فعالان جنبش‌دانشجویی، استادان دانشگاه، پژوهشگران، وکلا و حقوقدان‌های بسیاری به چشم می‌خورد.