تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هشدار در مورد پی‌آمدهای عدم پذیرش قطعنامه ۱۷۳۷

گروهی از استادان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و نیز تشکل های سیاسی در داخل و خارج از کشور از جمله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اتحاد جمهوری‌خواهان ایران ،نسبت به عواقب عدم پذیرش قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده و از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که با پذیرش تکالیف مندرج در این قطعنامه، خطر صدور قطعنامه های بعدی و تحریم اقتصادی و جنگ را از ایران دور سازند.

در بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به تاریخ ۳۰ بهمن ماه، ضمن تشریح مفاد این قطعنامه و دلایل اجماع اعضای شورای امنیت در تصویب آن آمده است: " با توجه به شرایط حساس و خطیری که ذکر آن رفت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بدون توجه به مسائل جناحی و گروهی معتقد است که مسئولان ذیربط می بایست برای جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق کشور و ملت، حفظ منافع و امنیت ملی و همچنین نظامی که به قول امام انقلابمان حفظ آن"اوجب واجبات" است، شجاعانه اشتباهات خود را تصحیح و بدون دغدغه تضعیف موقعیت و قدرت خود و بدون توجه به منافع فردی و جناحی، در سیاست ها و شعارهای خود تجدید نظر به عمل آورند....مسئولان باید پیش از پایان مهلت دوماهه قطعنامه ۱۷۳۷ باب گفتگو و تعامل را به گونه ای باز کنند و با پذیرش عملی بخش های حساسیت برانگیز تکالیف مندرج در آن و یا هر نوع اقدام دیگری، مانع از صدور قطعنامه های جدید علیه کشورمان شوند."

اتحاد جمهوری خواهان ایران نیز در بیانیه ای به تاریخ ۳۰ بهمن ماه، یادآور شده است: "عاجلترین وظیفه نیروهائی که دغدغه منافع حیاتی کشور و مردم آن را دارند، کمک به فراهم آوردن زمینه‌های پذیرش قطعنامه ۱۷۳۷ است. باید از تبلیغات کاذب ناسیونالیستی دولت جمهوری اسلامی، که مسئله غنی سازی را به موضوع مرگ و زندگی برای ایران بدل کرده است، فاصله گرفته شود و خطرات ناشی از چنین سیاستی برای مردم توضیح داده شود... اتحاد جمهوریخواهان ایران نگران تحریم اقتصادی کشور و عواقب این تحریم ها در زندگی و گذران مردم، مخالف تهدید به جنگ در منطقه و حمله نظامی به ایران است... اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پذیرش قطعنامه ۱۷۳۷، تعلیق غنی سازی اورانیوم، همزمان آغاز مذاکرات با اتحادیه اروپا بر مبنای بسته پیشنهادی ۵+۱ و همکاری بی قید و شرط با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای شفافیت بخشیدن بر پروژه هسته ای کشور است."

همچنین در بیانیه ای با امضای بیش از چهل نفر از استادان و دانشگاهیان ایرانی برون‌مرز در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، سوئد و بریتانیا آمده است: "ما دانشگاهیان ایرانی برون مرز که نشانه‌های حمله نظامی به ایران را می‌بینیم توجه دولتمردان ایران را به مسئولیت خطیری که دارند جلب می‌کنیم تا خطر جنگ را جدی بگیرند واز سیاست‌های ماجراجویانه دست بردارند و ایران را طعمه‌ حریق جنگ نکنند. آنها اجازه ندارند زندگی مردم و سرنوشت ایران را به محاسبات غلط و آرمانگرایانه بسپارند. ما به مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی، به فقها، سیاست گزاران، نخبگان فکری جامعه و مردم ایران اعلام می‌کنیم که ادامه سیاست کنونی دولت احمدی نژاد، جنگ طلبان آمریکایی را به ایران خواهد کشاند.... ما شک نداریم که دست یابی به انرژی اتمی حق مردم ایران است. ولی این حق باید از راه و روش درست و سنجیده ای پی گرفته شود. عقل سلیم حکم می‌کند که راه اصولی این خواست باید از طریق مذاکره و جلب اعتماد جامعه جهانی انجام بگیرد، نه پنهانکاری و ماجراجویی."

مهلت تعیین شده قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت برای پاسخ ایران، ۲۱ فوریه برابر با دوم اسفندماه است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌