تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مذاکرات سه‌جانبه برای احیاء روند صلح خاورمیانه

نخستین دور مذاکرات آمریکا و اسرائیل و فلسطینیان پس از چهار سال بامداد روز دوشنبه آغاز شد. در این مذاکرات کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، اهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطین با یکدیگر گفتگو کردند.


مذاکرات سه جانبه در سفارت آمریکا در اسرائیل از چپ: محمود عباس،کاندولیزا رایس و ایهود اولمرت- عکس: AFP

خانم رایس هدف خود از این مذاکرات را احیاء دوباره مذاکرات روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان و همچنین صحبت در مورد ایجاد یک کشور فلسطینی اعلام کرده‌است.

حزب فلسطینی الفـَتـَح به رهبری عباس، هفته گذشته با گروه اسلامی حماس برای تقسیم قدرت به توافقاتی رسیدند. آمریکا و اسرائیل گروه حماس را به عنوان گروهی تروریستی می‌شناسند و حضور این گروه در حکومت فلسطین را به عنوان مشکلی بر سر راه پیشبرد مذاکرات با محمود عباس اعلام کرده‌اند.

محمود عباس پس از دور اول این گفتگوها گفت: "دولت ائتلافی بهترين فرصت برای پيشبرد صلح را فراهم خواهد آورد". از سوی دیگر خانم تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل تأکید داشت تا زمانی ‌که اعضاء گروه حماس حاضر در حکومت فلسطین حق وجود اسرائیل را به‌رسمیت نشناسند، از خشونت دست نکشند و توافقات صلح قبلی را نپذیرند، اسرائیل با حکومت جدید فلسطینی به توافقی نخواهد رسید.

چندی پیش، اسماعيل هنيه و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان، گفتگوهای مفصلی برای تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينيان با ايفای نقش اصلی توسط دو جناح الفتح و حماس صورت دادند و توافق و تفاهم گسترده‌ای در اين زمينه به دست آمد، اما تنها مشکل عمده، اختلاف بر سر به رسميت شناختن دولت اسرائيل بود.

در سال ۲۰۰۱، بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، یاسر عرفات، رهبر پیشین فلسطینی، و اهود برک، نخست وزیر سابق اسرائیل نیز مذاکراتی در شهر طابای مصر برگزار کردند.

US, Israel and Palestinians resume talks after four years.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌