تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"جزییات طرح پیشنهادی سوییس برای تهران"

جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه از پیشرفت در حل "مسالمت‌آمیز" مناقشه هسته‌ای ایران، سخن گفت.

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید نیز در جلسه پرسش و پاسخ درباره مناقشه هسته‌ای تهران به خبرنگاران گفت "ایرانی‌ها فشار را احساس کرده‌اند و فهمیده‌اند که ما مصمم هستیم".

تونی‌‌ اسنو در ادامه با ابراز امیدواری درباره بازگشت ایرانی‌ها بر سرمیز مذاکره اظهار داشت: ما پیشنهادهای مهمی به تهران ارائه کرده‌ایم.



وزیر امنیت سوییس در کنار بوش_عکس از رویترز

از سوی دیگر خبرگزاری مهر به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده گزارش داد طرح پیشنهادی سوییس، که مقامات ایرانی از آن خبر داده بودند تعلیق کوتاه مدت غنی سازی بدون خاموش کردن دستگاه های سانتریفیوژ است.

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این، وجود چنین طرحی را تایید کرده بود.

این گزارش می‌افزاید بر پایه این پیشنهاد، ایران با همکاری سوییس یا دیگر کشور های اروپایی برای مدتی معین در طول مذاکرات هسته ای با ، گازی خنثی به غیراز UF6 سانتریفیوژهای فعال خود تزریق می کند یا آنها را در خلا به کار می گیرد.

همچنین مسائلی چون مذاکره بر سر امکان تولید اورانیوم غنی شده کمتر از 4 درصد و تولید و توزیع آن تحت نظارت اروپا در این طرح گنجانده شده است .

از سوی دیگر، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در سفر اخیر خود به مسکو از طرح پیشنهادی ولادمیر پوتین که بر اساس طرح البرادعی ارائه شده است استقبال کرد . مسکو پیش ازاین برای ایجاد یک کنسرسیوم مشترک جهت تولید سوخت هسته‌ای در خاک خود اعلام آمادگی کرده بود.

دبیرکل آژانس، با پیشنهاد طرح "وقت استراحت" خواسته بود که ایران در مدتی محدود از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد و شورای امنیت همزمان تحریم‌های خود علیه ایران را تعلیق کند تا طرف‌های مذاکره در این فرصت به حل و فصل مسایل بپردازند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌