تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ولايتی: هولوکاست واقعیت تاریخی است


روزنامه لیبراسیون گفتگویی با علی اکبر ولایتی، وزیر پیشین امورخارجه و مشاور کنونی رهبر ایران انجام داده است. در این مصاحبه ولایتی هولوکاست را یک واقعیت تاریخی دانسته که به دست نازی‌های آلمان صورت گرفته است.

علی اکبر ولایتی در روزهای اخیر با سفر به مسکو پیام رهبر ایران را به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور رساند. ولایتی در دیدار با رهبران روسیه از طرح پیشنهادی پوتین در پرونده هسته‌ای ایران استقبال کرد.

متن گفتگوی ولایتی که از سایت خبری آفتاب برگرفته شده است درپی می‌آید:

لیبراسیون: آیا بحران در برنامه‌ی هسته‌‌ای حاکم خواهد بود، یا جایی برای مذاكره وجود دارد؟

ولایتی: این مشکل می‌تواند بدون بحران حل شود، زیرا ما فقط به امنیت کشورمان، منطقه و جهان می‌اندیشیم.

لیبراسیون: آیا ممكن است تعلیق همزمان تحریم‌های شورای امنیت و فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم شما مطرح باشد؟


ولایتی: هفته‌ گذشته در مسكو با ولادیمیر پوتین در این باره صحبت كردم. ما در این خصوص اختلافی با هم نداریم.

لیبراسیون: ایده‌ تعلیق هم‌زمان محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرید؟

ولایتی: ما داوطلبانه می پذیریم كه محمد البرادعی مخاطب ما در این پرونده باشد. اکنون باید او پیشنهاد كتبی‌اش را به ما ارایه کند و ما بتوانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. ما در تهران مشاورات لازم را انجام داده‌ایم و لاریجانی مذاکره کننده ما، دستورات مربوطه را دریافت کرده است.

لیبراسیون: شما به من جواب ندادید...

ولایتی: درها برای مذاکره با محمد البرادعی کاملا باز است. هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.

لیبراسیون: در مورد تعلیق عملیات‌های غنی سازی شما هم محدویتی وجود ندارد؟

ولایتی: ما پیش از این در سال‌های گذشته تعلیق دو سال و نیمه را پذیرفتیم اما در نهایت به نظر رسید آنها می خواهند ما از انرژی هسته‌یی چشم پوشی كنیم و این كاملا غیر قابل پذیرش بود. این تعلیق توافقی به همراه نداشت اما اگر ما به تلاش خود برای حل صلح آمیز این مشکل ادامه دهیم هیچ ایده‌ای نباید از پیش برای ما و برای هر شخص دیگری غیرقابل قبول باشد. ما تنها یک خط قرمز داریم و آن حفظ حق ما برای دستیابی به انرژی هسته‌یی است که براساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای برای ما تضمین شده است، ما برنامه‌ هسته‌‌ای نظامی نمی خواهیم اما تاکید و تکرار می کنم همه باید بدانند که حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز برای ما یک خط قرمز است و ما از آن دفاع می کنیم بدون اینکه در این راه تسلیم شویم.

لیبراسیون: می‌توان باور کرد که ایران واقعا بمب نمی خواهد در حالی که شما می خواهید کشوری را که عضوی از سازمان ملل است از نقشه حذف کنید؟

ولایتی: من می‌دانم که می‌خواهید درباره‌ اسراییل سخن بگویید اما آنچه رهبر ما، مسوول عالی رتبه ما و آنچه که از زبان وی گفته شده این است که کلیه ساکنان مسلمان، یهودی و مسیحی این سرزمین که ما آن را فلسطین می‌نامیم، باید به صورت دموکراتیک درباره‌ آینده خود تصمیم بگیرند. این به عهده‌ دموکراسی است که این مشکل را حل کند.

لیبراسیون: می‌توان این مساله را باور کرد در حالی که ایران به تازگی کنفرانسی بین المللی درباره انکار هولوکاست برگزار كرد؟


ولایتی: من در این کنفرانس شرکت نکردم اما این کنفرانس با هدف انکار هولوکاست برگزار نشد بلكه می‌خواست بكوشد واقعیات را بررسی كند. می توان درباره‌ تعداد قربانیان این نسل کشی سوال كرد بدون اینکه آنچه که اتفاق افتاده را زیر سوال برد و اینکه من می‌خواستم به شما یاد آوری کنم که این کار توسط اروپایی‌ها، نازی‌ها انجام شده و مقدمات این قتل عام در قرون گذشته در اروپا فراهم شده بود. هر چه باشد قرآن می گوید هنگامی که شخصی زندگی یک بی گناه را تباه کند کل بشریت را از بین برده است. قتل عام یهودیان هیچگاه در سرزمین مسلمانان صورت نگرفته است و برعکس در امپراطوری عثمانی، آنها تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا یهودیان اسپانیا بتوانند در آن سرزمین مستقر شوند.


لیبراسیون: بنابراین شما می‌پذیرید که این نسل کشی یک واقعیت تاریخی است؟


ولایتی: بله اما ما نمی پذیریم که این واقعیت وسیله‌ای برای توجیه سرکوب فلسطینیان باشد.

لیبراسیون: با شنیدن حرف‌های شما از خود می‌پرسیم كه واقعا چرا اعلامیه‌های تحریك كننده‌ای را از ایران می‌شنویم؟


ولایتی: اگر اعلامیه‌های ما «تحریك كننده» است، آنطور كه شما می‌گویید، تحریك كننده‌تر از آنچه كه ژنرال دوگل در زمان خودش گفته بود كه "زنده باد كبك آزاد!" نیست.

لیبراسیون: دوگل هرگز نگفته بود كانادا "از روی نقشه محو شود".

ولایتی: خیر. فقط دخالت در امور آن را خواستار شده بود.

لیبراسیون: عراق در جنگ داخلی فرو رفته است چرا شما با راه‌حل فدرالی كه می‌تواند احتمالا تحركات را متوقف كند، مخالف هستید؟


ولایتی: نه، ما هرگز چنین چیزی را نگفته‌ایم.

لیبراسیون: تمامی دیپلمات‌های شما این را می‌گویند؟

ولایتی: ما هرگز چنین چیزی را نگفته‌ایم، چرا كه بر عهده عراقی‌هاست كه در خصوص آنكه چه چیزی را برای خود می‌خواهند، تصمیم بگیرند. اگر آنها فدرالیسم را برگزینند، اگر این تصمیم آنها باشد، بسیار خوب. ما با آن مخالفتی نداریم.

لیبراسیون: نفوذ شما در عراق بسیار زیاد است، چه چیزی را در آنجا پیشنهاد می‌كنید؟

ولایتی: ما فقط در عراق نفوذ نداریم، ما هم چنین ‌١٢٠٠ كیلومتر مرز با این كشور دوست داریم. پناهندگانی را پذیرفته‌ایم كه اكنون در بغداد فرماندهی می‌كنند. ما این طور ارزیابی می‌كنیم كه باید از دولت عراق حمایت كرد چرا كه نتیجه یك انتخابات است، باید به بازسازی آن كمك كرد و به اشغال پایان داد.

لیبراسیون: جورج بوش چیزی جز این نمی‌گوید.....

ولایتی: مشكل این است كه اعمال او با حرفهایش سازگار نیست و حتی مقامات منتخب آمریكایی كه خواستار فراخوانی سربازان شده‌اند، خواهان آنند كه ایالت متحده پایگاه‌هایش را در عراق حفظ كند تا بر آینده این منطقه اعمال فشار كند.

لیبراسیون: رژیم‌های سنی هم همین را آرزو دارند، چنانكه شما از آن نگرانید.

ولایتی: نگرانی آنها بی اساس است، این ما نیستیم كه اكثریت شیعه را در عراق انتخاب كردیم بلكه عراقیها بودند كه حدود ‌٦٠ درصد آنها شیعه هستند، این اكثریتی است كه باید مانند هر جای دیگر با اقلیت‌ها همراه باشد. بنابراین ما پیشنهاد می‌كنیم كنفرانسی در خصوص ثبات منطقه به ویژه در خصوص تروریسم برگزار شود، ما همگی باید با تحولاتی كه پس از حمله به عراق و افغانستان و پس از حملات ‌١١ سپتامبر ظهور كرده كه بزرگترین فاجعه در تاریخ معاصر است چرا كه قربانیان آن بی‌گناه بودند، روبرو شویم.

لیبراسیون: تمایل برای ثبات منطقه با حمایت شما از حزب‌الله لبنان مغایرت دارد، آیا زمان آن نیست كه به حزب‌الله گفته شود خلع سلاح شود؟

ولایتی: برای آسانتر كردن كار اسراییل؟

لیبراسیون: نزدیك به ده سال است كه اسراییل از لبنان عقب نشینی كرده ...

ولایتی: اسراییل باید از مزارع شبعا كه سرزمین لبنانی‌هاست، خارج شود، هم چنان یك مرحله باقی است كه باید از آن گذر كرد و مادامی كه دولت لبنان هم چنان ضعیف باقی بماند حزب‌الله قدرتی بازدارنده است، برای همه ضروری است كه دولت لبنان را تقویت كنند.

Link and title in French:
Nucléaire iranien : «Il n'y a pas de limitation à la négociation

نظرهای خوانندگان

هولوکاست نه تنها یک واقعیت تلخ تاریخی است بلکه حذف اسرائیل هم یک توهمی بیش نیست زیرا اسرائیل بر مبنای یک تفکر مذهبی بنا شده است ( دین یهود ) ,وحذف نمی شود تضعییف می شود ولی نه حذف
و از سوی دیگر انانکه مانند احمدی نژاد کتاب را بر عکس می خوانند یعنی اول تهدید می کنند بعد تحلیل تنها بر بحران موجود و طبل جنگ طلبی می کوبند.
اسرایل در مرزهای جغرافیائی موجود ( یعنی سرزمین فلسطین ) نیست بلکه سرمایه های جهانی فرا مرزی ا زان حمایت می کند اتقاقا سرمایه های عظیم مقامات ایرانی در خارج از کشور بنوعی جز همین سرما یه هاست بدلیل پیچیدکی باز ار سهام .

این خبر خوبی است ولی در تناقض با حرفهای لاریجانی در مونیخ هست که گفت هولو کاست را به تاریخدانان بسپارید
د روسال نماینده آمریکا هم گفت من نه تکذیب میکنم نه تایید .
در حالی که لاریجانی هم مانند ولایتی به خامنه ای نزدیک است. د رهر حال یکی از مشکلات عمده ای که در برقراری ارتباط با امریکا هست همین جند صدائی در سیاست خارجی است که آمریکا را دچار تردید کرده است
www.kanoun-e-bayan.blogspot.com

-- Saeed Soltanpour ، Feb 15, 2007 در ساعت 10:56 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌