تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"توافق" با کره شمالی برای تعطیل تأسیسات اصلی هسته‌ای

کره شمالی توافق کرده تا تأسیسات اصلی هسته‌ای خود را تعطیل کند. این توافق، روز سه‌شنبه ۱۳ فوریه در جریان یک‌رشته مذاکرات شش‌جانبه در پکن حاصل شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کره شمالی در ازای دریافت سوخت، طی ۶۰ روز آینده، کار این تأسیسات را تعطیل خواهد کرد.


نمایندگان چین، آمریکا و کره شمالی پس از توافق - عکس: AFP

شش کشور کره شمالی، کره جنوبی، چین، ژاپن، ایالات متحده و روسیه چندین روز متوالی در این زمینه به گفتگوهای طولانی پرداختند که توافق نامبرده نتیجه این بحث‌ها است. این گفتگوها روز پنج‌شنبه ۹ فوریه آغاز شده‌بود.

آمریکا قرار است در پاسخ به این اقدام کره شمالی، به گفتگوهای مستقیم با مقامات این کشور، در زمینه ایجاد روابط دیپلماتیک بپردازد. ایالات متحده همچنین قول داده‌است تا روند زدودن نام کره شمالی را از لیستی که خود به‌عنوان "لیست کشورهای تروریستی" اعلام کرده آغاز کند.

وو داوئی، مذاکره‌گر چینی گفت که در این گفتگوها "یک اجماع مهم" حاصل شده‌است و این پیشرفت باعث موفقیت‌‌آمیز بودن این گفتگوها است.
بر پایه توافقات، کره شمالی بایستی ظرف دو ماه رآکتور هسته‌ای اصلی خود به نام یونگ‌بیون را تعطیل کند و به بازرسان هسته‌ای سازمان ملل اجازه بازگشت به این کشور را بدهد. این کشور همچنین موظف است فهرستی مشروح از تمامی برنامه‌ها و ظرفیت‌های هسته‌ای خود ارائه دهد. ظرف این مدت، کره شمالی، محموله اول از ۵۰ هزار تن نفت توافق‌شده را دریافت خواهد کرد. همچنین قرار شده تا در صورتی‌که کره شمالی تأسیسات هسته‌ای اصلی خود را به‌طور دائمی از کار بیندازد تا سقف یک میلیون تن نفت دریافت کند. کشور کره شمالی نیاز شدیدی به سوخت دارد.

تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که کشورش تا زمانی که "پیشرفتی" در مسئله گروگان‌ها حاصل نشود، تأمین انرژی برای کره شمالی را آغاز نخواهد کرد. کره شمالی چندین نفر از شهروندان ژاپن را در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی گروگان گرفته و ژاپن بر این نظر است که گروهی از آنها هنوز آزاد نشده‌اند.

کره جنوبی، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن نزدیک به چهار سال، مذاکرات گاه مستمر و گاه غیرمستمری را با کره شمالی دنبال کرده‌اند.
جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، کره شمالی را یکی از کشورهای "محور شرارت" نام گذارده‌است. کره شمالی برای نخستین بار یک بمب اتمی خود را در ماه اکتبر گذشته به آزمایش گذاشت.

منبع: خبرگزاری فرانسه

North Korea agreed on halting main nuclear reactor

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌