تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

وزارت خارجه: تعلیق قابل بررسی است

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درخصوص پرونده هسته‌ای اعلام کرد که "ایران همه موضوعات را در چارچوب مذاكره قابل بررسی می‌داند حتی تعلیق را".

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص تعلیق و یا كاهش برخی همكاری‌های آژانس با ایران گفت: "این همكاری‌ها كه تاكنون نیز ادامه دارد نشان می‌دهد كه فعالیت‌های ایران مسالمت آمیز بوده است؛ چون مبنای قانونی و حقوقی داشته است آژانس كمک‌هایی را به ایران كرده است. اكنون توقف این همكاری‌ها در راستای قطعنامه 1737 و اعمال فشارهای سیاسی بوده است؛ به این معنا كه مبنای همكاری‌ها حقوقی و قانونی و مبنای قطع آن سیاسی و در راستای قطعنامه 1737 شورای امنیت است".


حسینی به خبرنگاران در تهران گفت: "ما همكاری خود را با آژانس ادامه خواهیم داد و برخی پروژه‌هایی كه مورد نظر آژانس است باید طی گزارشی كه به شورای حكام داده می‌شود در خصوص آن تصمیم گرفته شود".

به گزارش ایسنا, سخنگوی وزرات امورخارجه ایران درخصوص سفر علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران به مسکو اظهار داشت: "دكتر علی اكبر ولایتی به عنوان فرستاده‌ ویژه احمدی‌نژاد به مسكو سفر كردند و در این سفر از تلاش‌هایی كه مسكو انجام می‌دهد برای این كه بتواند راه‌حلی را برای برون رفت از این بن‌بست پیدا كند، تشكر كرد".

حسینی در ادامه درباره پیشنهاد "وقت استراحت" البرادعی، دبیرکل آژانس گفت: پیشنهاد شد كه این طرح به صورت مكتوب ارایه شود تا ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد؛ ولی آنچه اهمیت دارد این است كه البرادعی تلاش می‌كند راه‌حل مناسبی برای برون رفت از این مساله پیدا كند"
البرادعی پیشنهاد کرده است که به طور همزمان ایران به مدت سه ماه غنی‌سازی را متوقف کند و شورای امنیت هم تحریم‌های خود علیه ایران را به حالت تعلیق دربیاورد.

حسینی با اشاره به طرح سوییس گفت: "كلیه طرح‌ها و پیشنهادات مطروحه چنانچه متضمن حقوق ایران باشد می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ آنچه از جانب سوییسی‌ها مطرح شده ابعاد و جزییات آن به طور كامل طرح نشده است، ولی اگر این طرح متضمن این حق ایران باشد می‌توان آن را بررسی كرد و به جزییات آن در مذاكرات پرداخت".

حسینی در خصوص احتمال مطرح شدن طرح سوییس در مونیخ گفت:‌ "ممكن است كه در آنجا این طرح ارایه شده باشد، ولی این طرح را باید مسئولین سازمان انرژی اتمی و شورای امنیت و مسئولینی كه در آنجا هستند، به لحاظ فنی و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند".

حسینی در خصوص اتهام آمریکایی‌ها مبنی بر دخالت ایران در ناآرامی‌های عراق و اسنادی که در این خصوص ارایه کرده است گفت: "تهدیداتی که آمریکا به ویژه در ماه‌های گذشته مطرح کرده است و این اتهامات بی‌پایه مبنی بر دخالت ایران در ناآرامی‌های عراق ادعاهایی بی‌پایه و اساس است و آنها حتی برای اعضای کنگره نیز نتوانستند مستنداتی ارایه دهند و سیا نیز اعلام کرد که ما سندی برای متهم کردن ایران نداریم".

وی افزود: "این اتهامات که روی آن بسیار تبلیغ و فرافکنی کردند برای هیچ کس و هیچ ارگانی قابل پذیرش نیست و خود آمریکایی‌ها نیز معتقدند که این‌ها برای متهم کردن ایران کفایت نمی‌کند".

حسینی در پاسخ به سوالی درخصوص این که وقتی رفت و آمدهای میان مسئولین ایرانی و عراقی افزایش می‌یابد، اتهامات آمریکا به ایران بیشتر می‌شود، گفت: "این سوال نیست، یک انگیزه است و روی انگیزه نمی‌توان نظر داد اما باید گفت کلیه‌ ملاقات‌هایی که مسئولین عراقی با مسئولین ایرانی چه در ایران و چه در بغداد دارند به منظور گسترش و تعمیق همکاری‌های میان دو کشور است و مسئله امنیت مسئله‌ای است که دایما مورد مذاکره قرار می‌گیرد".

وی ادامه داد: "ما بارها اعلام آمادگی کردیم که هر چه در توان داریم در اختیار برادران عراقی قرار می‌دهیم و با هرگونه دخالتی از سوی هر کشوری در امور داخلی عراق را که موجب تضعیف دولت مردمی و منتخب عراق شود، مخالفیم".

اسناد آمریکا علیه ایران در عراق ضعیف است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اسنادی که آمریکایی‌ها به منظور متهم کردن ایران به دخالت در ناامنی‌های عراق و قرار دادن تسلیحات در اختیار شورشیان عراقی، اظهار داشت: این اسناد ضعیفی است که برای خود ‌آمریکایی‌ها نیز قابل پذیرش نیست. آمریکایی‌ها سابقه طولانی در سندسازی و ساختن و اجرای حوادث مصنوعی دارند؛ چنانچه در خصوص حمله به عراق ادعاهایی که آمریکایی‌ها داشتند در هیچ جا قابل استناد نبود و هر چه بازرسان آژانس اذعان می‌داشتند که آنچه که شما ادعا می‌کنید هیچ سندی در خصوص آن نیافتید؛ ولی آن‌ها با رویکرد سیاسی خود بر این ادعا تاکید کردند و این جنگ را با تمام هزینه‌ها به عراق تحمیل کردند.

وی در خصوص خبری مبنی بر دستگیری برخی اعضای القاعده در ایران، گفت: "اگر قبلا از اعضای القاعده در ایران حضور داشتند دستگیر شده و به کشورهایی که متعلق به آن بودند، تحویل داده‌ایم".

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جزئیات طرح امنیتی ایران برای عراق گفت: "برای امنیت و ثبات در عراق بارها اعلام آمادگی کردیم و در این راستا هیاتی را به دعوت رییس‌جمهور عراق به این کشور فرستادیم تا ببینیم چه کمکی در این خصوص می‌توانیم داشته باشیم؛ ولی این هیات که سفر آن‌ها کاملا قانونی بود، با این اقدام ناقض حقوق بین‌الملل آمریکایی‌ها مواجه شدند".

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا اکنون آمریکا بهانه‌ دیگری برای جنگ با ایران پیدا کرده است؟ گفت: "ما همواره تاکید کرده‌ایم که هم منطقه ظرفیت یک جنگ جدید را ندارد و هم آمریکایی‌ها شرایط آغاز جنگ جدید را ندارند و تلاش ایران این است که هم آنچه که در عرصه‌ فعالیت‌های هسته‌‌ای و هم آنچه که در عرصه‌ مسائل منطقه‌یی انجام می‌دهد درچارچوب قوانین بین‌المللی و براساس حقوق مشروع خود باشد و هیچ بهانه‌یی برای اعمال فشار دیگران باقی نگذارد؛ ولی آمریکایی‌ها در گذشته هم در اظهارنظر مسئولین و همچنین کارشناسان تحلیلگران خود بر مسئله‌ جنگ اشاره کردند؛ ولی طی چند هفته‌ گذشته مسئولین عالی‌رتبه‌ آمریکا اعلام کردند که این کشور قصد حمله به ایران را ندارد".

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات منوچهر متکی مبنی بر این که برخی اظهارنظرها در داخل باعث سوء استفاده غربی‌ها می‌شود، گفت: "به طور کلی می‌توان گفت که با توجه به شرایط فعلی کشور خوب است اظهار نظرهایی که می‌شود اظهاراتی باشد که نتواند مورد سوء استفاده‌ی دیگران قرار گیرد".

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ابهام در برگزاری جشن هسته‌ای از سوی دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت:‌ "اصل این سوال را اگر از سخنگوی دولت یا سازمان انرژی اتمی بپرسید آن‌ها نیز توضیحی خواهند داشت؛ اما در برخی اظهارنظرها که در گذشته صورت گرفت جشن هسته‌ای مبتنی است بر تثبیت حق ملت ایران و تکمیل چرخه‌ی سوخت و تثبیت فن‌آوری کامل هسته‌یی که دیروز آقای احمدی‌نژاد اعلام کردند و خبرهای جزئی‌تر را موکول کردند تا 20 فروردین ماه سال آینده".

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ایران در اعلام جشن هسته‌ای منتظر گزارش البرادعی است، گفت:‌ "این سوال در حوزه‌ ریاست جمهوری است و آنچه شما مطرح می‌کنید یک تحلیل است و ما نمی‌توانیم آن را تایید کنیم؛ چون مبنا را قبول نمی‌کنیم، پاسخ هم نمی‌توانیم بدهیم و بهتر است این سوال را در مصاحبه‌‌ای که آقای الهام دارند، بپرسید".

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر آینکه کشور در خصوص تشدید تحریم‌ها از سوی غرب چه تدابیری را اتخاذ کرده است، گفت: "ما هرگز از اعمال تحریم‌ها استقبال نکرده‌ایم، اما آنچه دشمن ما اعمال کرده است در طول 27 سال گذشته تصمیماتی بود که به منظور هدف قرار دادن نظام و استقلال سیاسی کشور بود. اکنون گرچه تصمیماتی که گرفته شده است در صورت اجرا می‌تواند تاثیراتی داشته باشد، اما مسئولین ما با برنامه‌ریزی‌ها و تصمیماتی که دارند به اجرا در می‌آورند تلاش می‌کنند هزینه‌ها را کمتر کنند و انگیزه‌ی پایداری را در مردم بالا ببرند و دشمن را ناکام بگذارند".

وی با اشاره به سفر علی لاریجانی به مونیخ و احتمال دیدار وی با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: "این دیدار ممکن است انجام شود."

حسینی همچنین در خصوص اظهارات لاریجانی مبنی بر اینکه ما می‌توانیم در ظرف سه هفته به مودالیتی برای حل مساله هسته‌ای دست یابیم گفت:"لاریجانی در این اظهارات به سابقه موضوع هسته‌ای اشاره کرده‌اند و مطرح شد اگر رسیدگی به برنامه‌هسته‌‌ای به آژانس برگردد چنانچه ما قبلا اعلام کرده بودیم آمادگی داریم که در ظرف سه هفته به راه‌حلی برای حل مساله هسته‌ای دست یابیم".

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قبلا این پیشنهاد آقای لاریجانی فاش نشده بود و اینکه چرا آژانس این پیشنهاد را قبول نکرده است اظهار داشت: "این موضوع جدیدی نبود، ما بارها اشاره کردیم که مذاکره برای رسیدن به تفاهم و رفع ابهامات بهترین راه است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سیاستی را که در آن مرحله طی کرد منجر به این شد که رسیدگی به این برنامه موکول شود به رسیدگی در شورای امنیت سازمان ملل".

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دستاوردهای حضور علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در اجلاس مونیخ و دیدار وی با خاویر سولانا، گفت:‌ "هرچند آقای لاریجانی هنوز برنگشته است، ولی از ملاقات با سولانا ابراز رضایت کردند، این جلسه‌ای نیست که با یک دور بخواهد به نتیجه برسد، ولی می‌تواند نقطه‌ی خوبی باشد و امیدواریم که در این چارچوب مذاکرات ادامه یابد".

وی ادامه داد: "آنچه ایران همواره بر آن تاکید داشته بازگشت به مذاکره است و با اعلام آمادگی طرفین در حاشیه‌ی اجلاس دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا انجام شد".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌