تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پوتین: آمریکا جهان را خطرناک‌تر کرده است


ولادمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز شنبه در کنفرانس مونیخ آمریکا را به باد انتقاد گرفت و اظهار داشت که واشنگتن جهان را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل کرده و مناقشه‌هایی را که یکی پس از دیگری ظاهر می‌شود، بدون حل و فصل به حال خود رها کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین که دربرابر مقامات بلند پایه ایالات متحده و پیمان آتلانتیک شمالی سخنرانی می‌کرد افزود که آمریکا پا را فراتر از مرزهای خود گذاشته و پیامدهای فاجعه‌باری را بوجود آوده است. پوتین آمریکا را متهم کرد که از "معیارهای مجزا" در سیاست خود استفاده می‌کند.

رییس‌جمهوری روسیه گفت: "ایالات متحده در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، و انسانی پا را از مرزهای خود فراتر گذاشته است و خود را به دیگر کشورها تحمیل کرده است".

پوتین افزود: " تاکنون اقدام یکسویه نامشروع، مسبب حل یک مسئله هم نشده است و خود زاینده بسیاری از تراژدی‌های انسانی شده که منشا تنش و بی‌ثباتی است".

ولادمیر پوتین خاطر نشان کرد: "جنگ‌های محلی و منطقه‌ای کم‌تر نشده است. شمار کسانی که جان باخته‌اند نه تنها کم نشده بلکه بطور چشمگیری افزایش یافته است".

پوتین در کنفرانس امنیت مونیخ آمریکا را متهم ساخت که "از یک مناقشه به سوی مناقشه‌ای دیگر رفته است بدون اینکه در هیچکدام به راه حل تمام عیاری رسیده باشد".

پوتین همچنین سیاست‌های آمریکا را در جهتی دانست که کشورها را به این نقطه می‌رساند که به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابند. پوتین گفت: "هیچ کسی احساس امنیت نمی‌کند چراکه هیچ‌کس نمی‌تواند در پناه قوانین بین‌المللی قرار بگیرد".

رییس‌جمهوری روسیه همچنین با انتقاد شدید از استقرار دفاع ضد موشکی آمریکا در پیرامون مرزهای این کشور گفت: "چه ضرورتی دارد که تاسیسات نظامی در مرزهای ما استقرار یابد؟ این اقدام هیچ ربطی به تهدید‌های جهانی امروز ندارد. این تهدید چیست؟ تروریسم و مبارزه با آن".


سخنان پوتین با واکنش شرکت‌کنندگان مواجه شد.

جین هارمن، نماینده دموکرات کنگره آمریکا، روسیه را متهم کرد که در دهه نود به توسعه توان موشکی ایران کمک کرده است.

پوتین نیز در جواب گفت روسیه در انتقال چنین فناوری‌هایی "کمتر از هرکس دیگر" فعال بوده است. کنث راس، رییس سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر ان در نیویورک است، به پوتین گفت دنیا شاهد این است که "در روسیه دولت هرچه بیشتر تک قطبی می‌شود، و هسته‌های رقیب قدرت مجبور به تمکین می‌شوند".

ولادمیر پوتین نیز در پاسخ گفت که روسیه دست به اقداماتی زد که از بهره‌برداری مخفیانه دولت‌های خارجی از سازمان‌های غیر دولتی روس برای رخنه در سیاست روسیه جلوگیری کند.

هنگامی که از پوتین درباره مرگ شماری از روزنامه‌نگاران در دوره ریاست‌جمهوری وی پرسش شد، رییس‌جمهوری روسیه این سئوال را به آمریکا برگرداند و یادآوری کرد که این عراق بود که بیشترین روزنامه‌نگاران در هنگام کار در آن کشته شدند.

نظرهای خوانندگان

شما ها مزدور و وطن فروشيد شما ها مثل جمهوری اسلامی پست هستيد راديوی وابسته زياد داريم انسان با شرف اما کيميا است

-- ip ra bekhan jassose mozdour ، Feb 10, 2007 در ساعت 11:42 PM

پوتین دمت گـرم

-- alireza ، Feb 11, 2007 در ساعت 11:42 PM

aya fekr nemikonid ke mibayast ba mardan va zanane rashide meliye Iran goftegu konid? ketabe Ali Gharib javane 21 sale va daneshye mobareze Irani ra bekhanid. ba tashakor zendeh bad Iran va Irani

-- masud ، Feb 11, 2007 در ساعت 11:42 PM

هاهاها، از نظر های بالا خوشم آمد. خنده دار بود. به هر حال، به نظر من حرف پوتین در اوج صداقتش؛ یه بازی سیاسی برای یه هشدار به آمریکا نسبت به حمله به ایران. دلش برای ایران نمی سوزه! نه! منافعش کم نیست! روسیه ژاپن نیست که با چند امتیاز دست از ایران بکشه!

-- کیانوش ، Feb 11, 2007 در ساعت 11:42 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌