تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هشدار البرادعی نسبت به رویارویی غرب با ایران




محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران و غرب خواست تا از "زنجیره‌ای از واکنش‌های عنان‌گسیخته" نسبت به یکدیگر خودداری ورزند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، البرادعی در گفتگو با مجله اشپیگل درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: " نیاز فوری به دیپلماسی و رهبری خلاق داریم. راه‌حل مسالمت‌آمیز و پایدار تنها از طریق فشار به دست نمی‌آید".

البرادعی در ادامه اظهار داشت: "اگر تنها بر روی تحریم‌ها تمرکز کنیم ...این رویارویی به زنجیره‌ای از واکنش‌های عنان‌گسیخته ختم خواهد شد ... خاورمیانه امروز ... همچون گلوله آتش است ... باید بسیار هشیار باشید".

البرداعی افزود: "ما نمی‌توانیم نفت روی این آتش بریزیم. هرچه بیشتر ما رویارویی داشته باشیم، خاورمیانه بیشتر آشتی‌ناپذیر و سرسخت خواهد شد".

البرادعی در ماه ژانویه پیشنهاد "وقت استراحت" را مطرح کرد. این طرح البرادعی از حل وفصل پرونده هسته‌ای ایران با ایالات متحده فراتر رفته و در برگیرنده مسائل امنیتی و تجاری تهران- واشنگتن نیز هست.

البرادعی ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد وی در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در آن حضور دارد، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش رویترز یک دیپلمات بلندپایه اروپایی گفته است که احتمال دارد درباره توقف کوتاه مدت غنی‌سازی و برداشتن تحر یم در کنفرانس مونیخ گفتگو شود.

علی لاریجانی گفته است که در سفرش به مونیخ با رهبران سه کشور عمده اروپایی گفتگو خواهد کرد. فرانک اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازجمله کسانی هستند که انتظار می‌رود لاریجانی با آنها مذاکره داشته باشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌