تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تحلیل جدید گروه بین‌المللی بحران از شرایط ایران


عکس از تارنمای گروه بحران

«گروه بین‌المللی بحران»، از سازمان‌های تحليلگر غیر دولتی مستقر در بروکسل، در جدیدترین تحلیل خود از اوضاع ایران نوشت: "محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، با نارضایتی فزاینده داخلی و انتقادات سیاسی روبرو است، ولی تکیه او بر غرور ملی برآمده از برنامه هسته‌ای ایران و برخورداری از پشتیبانی سپاه پاسداران و بسیج همچنان به استحکام شرایط او کمک می‌کند". این گروه، در ادامه تحلیل خود می نویسد: "بهترین راه برای آمریکا، همانا صحبت با ایران است. این صحبت، باید بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط از سوی آمریکا صورت بگیرد. آمریکا در اشتباه است اگر بپندارد که با حمله نظامی به ایران، یا تقویت نیروهایش در خلیج فارس، در حکومت این کشور شکافی ایجاد خواهد شد."

فریده فرهی، مشاور ایران در گروه بحران، می گوید: "این واقع‌گرایانه نیست که انتظار داشته باشیم تا ایران به‌خاطر تحولات داخلی‌اش، سیاست خارجی خود را از بنیاد تغییر دهد. در میان حکومتیان ایران، از مسئله غنی‌سازی بومی اورانیوم گرفته تا اشتیاق برای ایفای نقشی مهم‌تر در منطقه، یک اجماع گسترده وجود دارد. اختلاف‌هایی که موجود است اساساً در مورد سبک و سیاق رسیدن به این اهداف است".

رابرت مالی، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: "تهدیدات نظامی و امنیتی از خارج، به‌ناچار به تضعیف توان افراد مؤثر و مصلحت‌اندیش داخلی خواهد انجامید". او می‌افزاید: "ایالات متحده با نشان دادن علاقه به تعامل گسترده و بدون پیش‌شرط با ایران، می‌تواند خدمات بسیار بزرگتر و عاقلانه‌تری به خود و کل منطقه بنماید".

این گروه، در ادامه، تصریح می‌کند که بهترین راه برای ایجاد اصلاحات در ایران، فشار از درون است، نه فشارهای خارجی. گروه بحران معتقد است که حمله نظامی به ایران، تنها باعث به تعویق افتادن تغییرات در ایران و تقویت نیروهای تندرو خواهد شد.

The International Crisis Group’s analysis on Iran

نظرهای خوانندگان

ببخشید که سوالم را اینجا طرح می کنم! مصاحبه با آقای عبدی و اعلمی را از کجا می شود دوباره گوش داد؟

-- نیلوفر ، Feb 7, 2007 در ساعت 08:45 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌