تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مخالفت کرزی با بخشودگی جنگ‌سالاران

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، با معافیت قضایی شرکت‌کنندگان در جنگ‌های داخلی این کشور مخالفت کرده است.
کریم رحیمی سخنگوی آقای کرزی روز سه‌شنبه به خبرنگاران در کابل گفت که از دید رئیس جمهور، به‌جز قربانیان جنگ‌ها، هیچ‌کس دیگری حق بخشش عاملان جنایات جنگی را ندارد. مجلس افغانستان هفته گذشته با تصویب طرحی، شرکت‌کنندگان در جنگ‌‌‌های ۲۵ سال گذشته این کشور را، از پیگرد قانونی معاف کرد.

این مجلس که به گزارش خبرگزاری فرانسه، "مملو از جنگ‌سالاران " است، در جلسه روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه خود، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، شرکت‌کنندگان در جنگهای ۲۵ سال گذشته در این کشور با برخورداری از مصونیت قضایی، از هرگونه تعقیب دادگاهی و قانونی در امان خواهند بود.
به گزارش منابع خبری، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان یک هفته پس از تصویب این طرح در مجلس نمایندگان کشور، به خبرنگاران گفته‌است که برخورد با کسانی که متهم به ارتکاب جنایات جنگی هستند، بر اساس قانون اساسی افغانستان صورت خواهد گرفت.

روز دوشنبه نیز، شماری از اعضاء مجلس افغانستان و دفتر سازمان ملل متحد در این کشور، با طرح معافیت قضایی نقض‌کنندگان حقوق بشر مخالف کردند. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از کابل، کبیر رنجبر از نمایندگان مجلس افغانستان گفته او پیش از رأی‌گیری برای تصویب این طرح، حتی نتوانسته آن را مطالعه کند.

حامیان طرح معافیت قضایی شرکت‌کنندگان در جنگ‌های سه دهه گذشته افغانستان، که آن را "طرح مصالحه ملی" نامیده‌اند، از آن دسته اعضاء مجلس هستند که خودشان در این جنگ‌ها شرکت داشته‌اند. شمار زیادی از اعضاء و رهبران گروه‌های متخاصم در جنگهای سه دهه گذشته افغانستان، در دولت و مجلس این کشور حضور دارند.

حامد کرزی، یک هفته پس از تصویب طرح نسبت به آن واکنش نشان داده است. در حالی که گروه‌های پارلمانی، دفتر سازمان ملل متحد و محافل مطبوعاتی افغان، در هفته‌ای که گذشت، به‌طور گسترده‌ای با طرح معافیت قضایی متهمان به نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی، مخالفت کردند.


سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در عین حال گفته است که رئیس جمهور با وجود مخالفت با این طرح، آن را برای بررسی به حقوقدانان سپرده است.


آرش خراسانی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌